Strona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Są to dane tekstowe, zapisywane przez przeglądarkę na urządzeniu użytkownika. Wykorzystywane są one do prawidłowego funkcjonowania serwisu, gromadzenia informacji statystycznych o odwiedzających oraz obsługi udogodnień dla zalogowanych użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Ustawienia obsługi plików cookies można zmienić w swojej przeglądarce. Brak zmian tych ustawień oznacza akceptację dla stosowanych na stronie cookies.

Pokaż/Ukryj panel boczny
×
  • Opis
  • Notatki
  • Sygnatura: BK 50
  • Kopie: Mf 1486
  • Tytuł: [Sermones de sanctis - Kazania świąteczne].
  • Miejsce i czas powstania: 1476-1478?
  • Opis fizyczny: 267 k. 14x11 cm
  • Oprawa: Pergamin brązowy XV w.
  • Język: Łac.
  • Zawartość:
    • "74." k. 222-227
    • "Ad vincula S. Petri [1. VIII]." k. 124-126v.
    • "Animarum. [2. XI]." k. 203-205
    • "Annunciacio 83." k. 252-254
    • "Augustinus: [Sermo de misera vita huius seculi]." k. 261v-262
    • [czysta] k. 77
    • "De amore temporali" k. 168-169
    • "De Annunciacione. [25. III]." k. 114-117v.
    • "De annunciacione sermo" k. 53-56
    • "De assumpcione beate Marie. [15. VIII]." k. 147-152v.
    • "De assumpcione beate Marie virginis. [15. VIII] 55" k. 141-145
    • "De beata Maria nivis. [5. VII]." k. 126v-130
    • "De circumcisione Domini. [1. I]." k. 20v-24
    • "De circumsicione. [1. I]." k. 117v-119
    • "De concepcione B. Virginis. [8. XII]." k. 6v-9v.
    • "De conceptione B. Virginis. 8. XII]." k. 13-13v.
    • "De corpore Christi" k. 86v-90
    • "De epiphania sequitur. [6. I]." k. 33v-36
    • "De innocentibus. [28. XII]." k. 32-33v.
    • "De invencione s. Crucis. [3. V]." k. 72-74
    • "De Natiuitate domini" k. 50-51v.
    • "De natiuitate S. Marie" k. 170-172
    • "De nativitate' Christi" [25. XII] "XIII" k. 28-31
    • "De Nativitate Domini. [25. XII]." k. 16-17v.
    • "De nativitate domini excerpta de Bonaventura. [25. XII]." k. 36v-38
    • "De pace. [pascha feria III]." k. 250v-251v.
    • "De prerogatiuis, Bernhardus super illis verbis Math. 17 in transfiguracione. Christi Jesu Petrus interpretatur agnoscens [...]" k. 175-176
    • "De purificacione beate Marie. [2, II]. 75." k. 227-232
    • "De resurrectione" k. 58-59v.
    • [De resurrectione] k. 76v.
    • "De Sancta Barbara. [4. XII]." k. 3v-5
    • "De sancta Barbara. [4.XII]" k. 48v-50
    • "De sancta Clara. [12. VIII]." k. 134-137v.
    • "De sancta Dorothea. [6, II]. 76." k. 232-233
    • "De sancta Elizabeth sermo. [19. XI]." k. 174-175
    • "De sancta Katherina. [25. XI]." k. 48-48v.
    • "De Sancta Margareta. 13. VII." k. 103-104
    • "De sancte Johanne Evangelista. [27. XII]." k. 31-32
    • "De sancto Bartholomeo. [24. VIII]." k. 145-147
    • "De sancto Bartholomeo. [24. VIII]." k. 162-168
    • "De sancto Bernardino sermo" k. 247-248v.
    • "De Sancto Francisco sermo. [Stigm. 17. IX]." k. 172v-174
    • "De sancto Georgio etc. [23. IV]." k. 256v-258v.
    • "De Sancto Jacob Apostolo. [25. VII]." k. 122-124
    • "De sancto Johanne. [27. XII]." k. 38-39v.
    • "De sancto Laurencio. [10. VIII]." k. 130-134v.
    • "De sancto Ludouico etc. [episc. 19, VIII]." k. 157-162
    • "De Sancto Nicolao. [6. XII]." k. 5-6
    • "De sancto Thoma Apostolo. [12. XII]." k. 10-12v.
    • "De S. Anna sermo. [26, VII]." k. 246-247
    • "De S. Elizabeth. [19. XI]. 72." k. 215-217
    • "De S. Elizabeth. [19, XI]. 73." k. 217v-221
    • "[De S. Francisco. 4. X] Michaelis [dopisane błędnie!]" k. 191v-195
    • "[De S. Hedwigi, 15. X]. 68." k. 195-198v.
    • "De S. Johanne Bapt. 24. VI" k. 93-95
    • "De S. Katherina. [25. XI]." k. 177v-178
    • "De s. Laurentio etc." k. 139v-141
    • "[De S. Luca. 18, X]. 69." k. 198v-200
    • "De S. Margaretha virgine beata. [13. VII]." k. 111-112v.
    • "De S. Petro. [29. VI]." k. 108=108v.
    • "De S. Simone et Juda. 28. X]." k. 200-203
    • "De S. Stanislao. [8. V]." k. 74-75
    • "De S. Stephano. 26. XII]." k. 14-15v.
    • "De S. Trinitate" k. 83-86
    • "De titulo S. Crucis" k. 119v-120v.
    • "De visitacione B. Virginis. 2. VII." k.101-103
    • "De visitacione sanctae Marie virginis. [2. VII]." k. 106-108
    • "De XII dominicellabus beate virginis seu virtutibus" k. 254-256
    • Dokończenie zagubionego z poprzednia kartą spisu kazań k. 1.
    • "Domine ostende patrem et sufficit nobis Joh. XIIII k. 70-72
    • "Dominica VI post Penthecostes Luce VI. [post Trinitatem 5]" k. 108v-110v.
    • "Dominica VI post Trinitatem 47" k. 110v-111
    • "Dominica XI post Penthecostes [post Trin. X, ale raczej post Trin. XI]. 81." k. 241v-245v.
    • "[Dom. post Trin. IX]. 80." k. 240v-241v.
    • "[Dom. VIII. post Trin.]. 79." k. 240-240v.
    • "Duo ex discipulis Jesu ibant ipsa die Luc. ult. Exemplo istorum [...]" k. 60-62
    • [Dyspozycja.] "De sancta Katherina sermo. [25. XI]." k. 175-175v.
    • "Feria II penthecostes sermo] k. 78-80
    • "Feria tercia penthecostes sermo' k. 80-83
    • "Filius dei es, dic ut lapides isti panes fiant. math. 4, [7]. Scimus quod sicu primo de celo et mundo" k. 120v-121v.
    • "Finis sermonis de sancto Johanne qui est ante Agnetis sermonem supra[...]" k. 75v.
    • "Hystoria de sancta clara etc." k. 137v-139
    • "In conuersione sancti pauli. 25. I]." k. 44v-45v
    • "In diuisione apostolorum sermo. [13. VII]." k. 104-106
    • "In octava resurectionis" k. 258v-261
    • "Johannis sermo [de matrimonio]. [Dom. I post oct. Epiph.] k. 41-44v.
    • "Justus quasi leo confidens absque terrore erit. Prov. 28, [1]. Per leonem [...]" k. 68-70
    • "Marci VIII. [1]. [Domin. VII post Trin.] 78." k. 238-240
    • "Movebum celo pariter et terram, mare et aridam. Et ecce veniet desideratus cunctis gentibus [Aggisi 2, 8] [...] super ista verba dicit quedam glosa: Quod dominus mouit celum [...]" k. 262-267
    • "Nicolai. [6. XII]." k. 12v.
    • [obcięte] "// convertitur est sicut lapis" k. 121
    • "Pater peccavi in celum et coram te et iam non sum dignus [...] Lec. [15, 18]. Sicut dicit Chrisostomus in Omelia: Omnis malicia [...]" k. 205v-209
    • "Pax vobis ego sum, nolite timere. Luc. ult. Circa primum est notandum [...]" k. 64v-68
    • "Petri et Pauli. [29. VI].' k. 98v-101
    • [Por. c. d. k. 38-40]] k. 75v.
    • [Próba pióra] [A b c - y z kolejno gotyckie małe litery alfabetu] k. 267v.
    • "Revertere, revertere, sona mittis [!Sunamitis], revertere, revertere, ut intueamur te. Cant. 6, [12]. Cassiodorum super verba hec: Vocacio dei [...]" k. 248v-250v.
    • "Secundus sermo de annunciacione" k. 56v-58
    • "Secundus sermo [de natiuitate] de Peregrino" k. 51v-53
    • "Secundus Vinceslai. [28. IX]. 66." k. 190-191v.
    • "Sequitur de Epiphania Domini. [6. I]." k. 24-27v.
    • "Sequitur de Nativitate Domini nostri Jesu Christi. [25. XII]." k. 17v-20v.
    • "Sequitur secundus sermo [in assumpcione B. Marie 15. VIII]" k. 152v-157
    • "Sequitur vita [S. Katharinae]." k. 178-181v.
    • "Sermo beati bernhardi abbatis" k. 182-185v.
    • "Sermo Bernardini se omnibus sanctis. 70." k. 210-212
    • "Sermo de morte' k. 90-93
    • "Sermo de presentacione Sancte Marie. [2. II]." k. 45v-47v.
    • "Sermo de Sancta Agnethe etc." k. 40-41
    • "Sermo de sancta Maria Magdalena. [22. VII]." k. 112v-113v.
    • "Sermo de S. Martino. [11, XI]. 71." k. 212v-215
    • "Stanislaus. [translacio 27. IX]. 64" k. 186-187
    • "Stetit Jesus in medio discipulorum et dixit eis pax vobis. Luc. ult. In toto huius ewangelii [...]" k. 62-64v.
    • [u góry:]"finis sermonis feria II in penthecostes. Multa sunt supra per que homo potest cognoscere" k. 78
    • "Venite post me faciam vos piscatores hominum. Math. VII" k. 2-3v.
    • "[Versus de vanitate mundanae gloriae]" k. 262
    • "Vinceslai [28, IX]. 65" k. 187v-190
  • Proweniencja:
    • "Rkps został zakupiony od Igla w 1874 r." - [rkps]
    • "Simon frater or[dinis] m[inorum de Observancia?]" - [rękopis 15 w.?]
  • Hasła przedmiotowe:
    • Homiletyka 15 w.
    • Kazania łacińskie 15 w.
  • Uwagi:
    • Na k. 1 jedyna notatka prowieniencyjna ręką późniejszą od pisma rekopisu: "Simon frater or[dinis] m[inorum de Observancia?]".
    • Oprawa XV w. w pergamin brązowy, bardzo zniszczony, umocowany przy pomocy trzech wiązadeł i płótna podklejonego do połowy okładek. Część podklejona utrzymała się zadowalająco, reszta pogięta, połamana, z wygryzieniami i dziurami. Zszycie rękopisu dobrze zachowane wraz z mocną kapitałką u góry i u dołu.
    • Pisane w latach 1476-1478 w Polsce, zapewne w klasztorze bernardyńskim; są tu kazania ku czci św. Bernardyna, św. Franciszka i św. Klary, może powstały w Kościanie, jak rękopis BK 43 i BK 52.
    • Pismo wielu rąk XV w. (minuskuła gotycka), jednak z rąk (drobniejsze pismo) jest późniejsza i wypełnia puste karty pozostawione przez poprzedników. Tę rękę P[óźniejszą napotkać można na k. 12v, 15, 36v-39v, 75v, 114v-121, 168-169, 176-181, 205v-209, 247-251v, 258-262. Rozróżnianie innych rąk połączone byłoby według Zatheya z dużą stratą czasu, małą pewnością wyniku i mało przydatnym rezultatem, gdyż niektóre różne pisma pochodzą według niego zapewne od jednej osoby piszącej w różnych okresach czasu i różnych usposobieniach.
    • Pismo w jednej kolumnie, niektóre części rękopisu mają czerwone inicjały i tytuły, starego tytułu brak.
    • Rękopis został zakupiony w 1874 r. od Igla, w spisie tymczasowym Celichowskiego figuruje jako nr 238.
    • Wśród kazań są między innymi kazania Mikołaja z Błonia na k. 16-20v, 98v-101, 241-245v, Peregryna na k. 51-53, 172v-174, 190-191v, 198-200, Jakuba de Voragine na k. 80-83, 215-217, 256v-258v, Bernardyna na k. 210-212, 247-248v. Dalsze autorstwa do ustalenia.
    • Wykaz podaje dodaną do kazań numerację i czasem incipity. Powstał przed dodaniem uzupełnień "późniejszą" ręką. Zachowana numeracja 60-86.
    • Znak wodny widoczny tylko fragmentarycznie, ale na wielu kartach uzupełniających szczegóły przedstawiają winogrona (np. k. 64), odstęp pomiędzy liniami pionowymi 4 cm (np. k. 77). Znak wodny przypomina Briquet 13000 (Sion 1454, Draguignan 1468), podobieństwo to świadczy tylko w przybliżeniu o czasie powstania papieru, nie precyzuje jednak bliżej miejsca powstania (Francja).