Strona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Są to dane tekstowe, zapisywane przez przeglądarkę na urządzeniu użytkownika. Wykorzystywane są one do prawidłowego funkcjonowania serwisu, gromadzenia informacji statystycznych o odwiedzających oraz obsługi udogodnień dla zalogowanych użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Ustawienia obsługi plików cookies można zmienić w swojej przeglądarce. Brak zmian tych ustawień oznacza akceptację dla stosowanych na stronie cookies.

Pokaż/Ukryj panel boczny
×
  • Opis
  • Notatki
  • Sygnatura: BK 51
  • Kopie: Mf 1374
  • Tytuł: [Kazania łacińskie].
  • Miejsce i czas powstania: 1465
  • Opis fizyczny: 283 k. 21,5x15,5 cm
  • Oprawa: Deski, skóra brązowa, 15 w.
  • Język: Łac., pol.
  • Zawartość:
    • [23 kwietnia] [Na marginesie ręką XVI w.:] De dedicacione Ecclesie sermo bonus k. 269v-274v.
    • "De assumpcione Beata virginis" k. 62-67
    • De concepcione Marie Virginis k. 143v-148v.
    • "De nativitate Mariae Virginis". 8. IX k. 90v-96
    • "De visitacione virginis Marie" k. 21v-26
    • [Dokończone pierwotną ręką od k. 227] Sequitur Sermo de Re[surrectione] k. 224v-228v.
    • Dominica I Adventus k. 126-129v.
    • Dominica III in adventu k. 134v-139
    • Dominica II in adventu k. 129v-134v.
    • Dominica III post Pascham k. 238-243
    • Dominica III post Trinitatem k. 12-17
    • Dominica II post oct. Epiph. k. 172v-177
    • Dominica II post Pascham k. 234-238
    • Dominica II post Trinitatem k. 8v-12
    • Dominica infra octava Epiphaniae k. 164-169
    • Dominica infra Octavas Nativitatis k. 153v-159
    • Dominica in oct. Paschae k. 228v-233v.
    • Dominica Invocavit - I Quadreg. k. 195-200
    • Dominica I post oct. Epiph. k. 169-172
    • Dominica IV in adventu k. 139v-143v.
    • Dominica IV post Pascham k. 243-246v.
    • Dominica IX post Trinitatem k. 47v-52v.
    • Dominica Oculi k. 205-212v.
    • Dominica Palmarum k. 220v-224v.
    • Dominica Quintag. k. 189v-195
    • Dominica Reminiscere k. 200-204v.
    • Dominica Rogacionum sermo bonus [Ręką XVI w. na marginesie] V post Pasch.k. 246v-251
    • Dominica Septuag. k. 180v-184v.
    • Dominica Sexag. k. 184v-189v.
    • Dominica VIII post Trinitatem k. 42v-47v.
    • Dominica VII post Trinitatem k. 37v-42v.
    • Dominica VI post Trinitatem k. 17-21v.
    • Dominica VI post Trinitatem k. 31v-37v.
    • Dominica V post Trinitatem k. 26-31v.
    • Dominica XIII post Trinitatem k. 71v-75v.
    • Dominica XII post Trinitatem k. 67-71v.
    • Dominica XI post Trinitatem k. 57v-62
    • Dominica XIV post Trinitatem k. 75v-79
    • Dominica XIX post Trinitatem k. 100v-104
    • Dominica X post Trinitatem k. 52v-57v.
    • Dominica XVIII post Trinitatem k. 96-100v.
    • Dominica XVII post Trinitatem k. 82v-86
    • Dominica XVI post Trinitatem k. 79-82v.
    • Dominica XV post Trinitatem k. 86v-90v.
    • Dominica XXIII post Trinitatem k. 117-122
    • "Dominica XXII post Trinitatem k. 112v-117
    • Dominica XXI post Trinitatem k. 108v-112v.
    • Dominica XXIV post Trinitatem k. 122-126
    • Dominica XX post Trinitatem k. 104-108v.
    • Hymn o św. Andrzeju bez początku. "[...] Sidero perpetit deo digne procuranti secula cuncta" k. 275
    • Hymnus de S. Andrea k. 275v.
    • I Dominica post Trinitatem k. 4v-8v.
    • In dominica ultima ante penthecostes sermo bonus [rękąXVI w.] k. 255-259v.
    • [Kazania dokończone inną reką, drobniejszym pismem, też następne do k. 226.] De corpore Christi [Dominica Laetare] k. 212v-217v.
    • [Na k. 268 glosa polska marg.: Rarothol, Ratoroszyk] De spiritu sancto [Na marginesie ręką XVI w.: de sancta trinitate sermo bonus] k. 259v-264
    • [na marginesie ręką XVI w.] De natiuitate Christi sermo bonus k. 148v-153v.
    • "[...] non idem signamus, ergo omnis fallacia in deceptione fit aliquorum [...] k. I
    • "Nota dicit magister historiarum etiam Bonaventura [...]" k. 1-4v.
    • [Przy k. 252 glosa polska: aram vulgariter zadadek] In festo ascensionis Christi sermo bonus [Ręką XVI w. na marginesie] k. 251-255
    • [Ręką XVI w.] De Epiphania domini, seu de tribus regibus k. 159-164
    • [Ręką XVI w. tytuł:] De annunciacione beata virginis Marie sermo bonus k. 276-282
    • Sermone dominicales ab I Dominica post trinitatem ad Dominicam XXIV post trinitatem k. 1-126
    • Sermones dominicales ab adventu ad Trinitatem k. 126-276
  • Proweniencja: "Rkps kupiony od Igla w 1874 r." - [rkps]
  • Hasła przedmiotowe:
    • Homiletyka 15 w.
    • Kazania łacińskie 15 w.
  • Uwagi:
    • Fragmenty pisma z zaginionej karty ochronnej odbiły się na skórze wewnątrz tylnej okładki i na k. 283v: "[...] cuius voues pascue cuius jo[...]; [...] preokupe mul- [...] psalmis [...]"
    • Inicjały czerwone, rubrowanie i podkreślenia też czerwone, pierwszy inicjał jest bardziej ozdobny. Pierwszy inicjał jest bardziej ozdobny, z pozostawieniem na czerwonym tle białcych ornamentów oraz z wypełnieniem środka kreskowanym ornamentem. Stary tytuł na k. I u góry po cześciowym obcięciu dzis brzmi: "Isti sunt boni sermones de tempore et de sanctis aliquibus". na przecięciu górnym bloku napis: "Sermones". Rękopis kupiony w r. 1874 od Igla otrzymał nr 228 spisu tymczasowego.
    • Karty ochronne: k. I to 1 kolumna pisma z obciętej do połowy karty pergaminowej o wymiarach około 21x7 cm. Wysokość kolumny pisma 16,5 cm, szerokość 6 cm, linii 30. Zdania rozdzielone rubrykami. Fragment rekopisu XIII w., treści logicznej, zapewne komentarz do Arystotelesa. Cytuje m. in.: Alexander in commento supra librum Elenchorum; paralogismi.
    • Łacińskie kazania: Sądząc z ich początku, o ile odpowiadały kalendarzowi na rok, w którym je napisano (przez kaznodzieję przy kościele Św. Wojciecha - por. k. 264), pochodzą z r. 1390, 1401 lub 1412, bo 2. VII wypada między 4 a 5 niedzielą po Trójcy, a 15. VIII między 11 a 12 niedzielą po Trójcy, co jest możliwe tylko, gdy2. VII sobota, 15. VIII poniedziałek, a Wielkanoc 3 kwietnia; wcześniejsze daty XIV w. niemożliwe ze względu na cytaty autorów, późniejsze ze względu na czas powstania rękopisu.
    • Na początkowych kartach znak wodny w kształcie głowy wołu z różą na pręcie pomiędzy rogami (k. 18/19) bez linii pionowych, na k. 64 głowa wołu z pojedynczym prętem między rogami, na nim wężyk; k. 55 głowa wołu z pojedynczym prętem, w pysku umieszczony trójkąt z dwoma liniami poprzecznymi; głowa wołu, u góry na krótkim grubym pręcie róża, u dołu szeroki krzyż.
    • Oprawa 15 w. w deski powleczone brązową skórą. Podwójne pociągnięcia strychulca utworzyły zwierciadło 16x8 cm, a dookoła niego na 2 cm szeroką ramkę. W ramce jednego typu ślepe wyciski tworzą wzór. Są one podobne do kartuszy z napisami, faktycznie jednak zamiast napisów są tylko kreski w esowato zagiętych kartuszach. Umieszczone są parami tworząc dwie kolumny. Zwierciadło podzielone jest liniami krzyżującymi się po przekątniach i tworzącymi romby od połowy boków. Od linii tych na boki wyciśnięte są ślepe tłoki z wyciśniętą pałeczką umieszczoną w pośrodku niecki, stemplem często używanym w 2 połowie XV w. przez introligatorów klasztorów bawarskich. Kształty wycisków układają się jakby w fantastyczne liście, którym strychulcem dodano żyłkowanie. Środek rombów zdobią rozetki z wypukłym środkiem i promienisto rozdzielającymi się prążkami, bez wyodrebnienia płatków. Obie okładki mają ten sam wygląd, przednia, tylko bardziej zniszczona, ma u góry naklejkę pergaminową z tytułem: "Sermones dominicales", a nieco niżej zatarty napis z nazwiskiem autora lub posiadacza. Zachowało się zapięcie na 1 klamrę w środku, pierwotnie były dwie wyżej i niżej. Do zapinania użyto 2 blaszek mosiężnych ozdobionych pięciolistną różyczką w łodyżce z liśćmi. W grzbiecie 3 podwójne wiązania i kapitałka.
    • Pismo głównie 1 ręki, podpisanej: "Rinthplesch", to minuskuła nieco kursywna gotycka XV w. O osobie tego pisarza wiemy, że w roku 1470 (commutacione estivali) zapisany był w Krakowie do metryk studentów uniwersytetu: Johannes Johannis Rinthflesch de Wratislavia (d. 2gr) (A. S. U. C. I, 199). Być może był to syn wpisanego do metryki uniwersytetu w Lipsku w r. 1421 pod nazwiskiem Johannes Rintfleysch wśród studentów "de nacione Missnensium". Inna ręka z drobniejszym pismem na k. 218-226. Inicjały czerwone, rubrowanie i podkreślenia czerwone.
    • Składki to przeważnie seksterny numerowane. Ślady wyciętych kart po k. 226 i 283; uszkodzenia: na k. 1-3 brzeg górnego marginesu obcięty.
    • Z zaginioną po wycięciu kartą ochronną na końcu bloku związana jest k.275, pokryta takim samym pismem XII w. na pergaminie, jak zachowane na niciach paski dla umocnienia nici. Pasków jest 23 i być może dałoby się z nich zrekonstruować tekst. na stanowiącej część karty ochronnej k. 275 tekst z nutami w 9 liniach, pomiędzy którymi nuty-neumy rozmieszczone między linią żółtą c a czerwoną f i brązowymi w sumie 4-5 liniami.
  • Opracowania:
    • k. 1-126??? Por. rkps Biblioteki Kanoników Regularnych w Krakowie B. C. 10a
    • k. 275v. Chevalier: Rep. hymn. nr 10494, druk: Dtewes: Anal. hymn. T. 51 s. 163 nr 140 zwrotki 1-2, brak 3-7