"Ioannes Casimirus Dei Gratia Rex = Poloniae, Mag: Dux Lithuaniae, Russiae, Prussiae [...]."
Opis
- Sygnatura: sygn. A 2249
- Tytuł/Nazwa: "Ioannes Casimirus Dei Gratia Rex = Poloniae, Mag: Dux Lithuaniae, Russiae, Prussiae [...]."
- Opis/Treść: Graficzne przedstawienie portretowe Jana Kazimierza Wazy (1609-1672). Portret w pionowy owal, w większej kompozycji w pionowy prostokąt, zawierającej opis, z obramieniem, niesygnowany. Z dodatkowym drukarskim obramieniem zewnętrznym. Rycina wykonana techniką miedziorytu, z osobnym, drzeworytowym obramieniem na zewnątrz. Kompozycja zamknięta, obramienie z pojedynczej cienkiej linii, w pionowy prostokąt. Odbita na cienkim papierze czerpanym, zadrukowanym z drugiej strony. Rycina książkowa. Niewyjawionego autorstwa, niesygnowana, niedatowana. Z drugiej połowy XVII wieku. Przedstawienie w typie portretowym Jana II Kazimierza Wazy (1609-1672), jako króla polskiego (koronacja w 1649), w zbroi, w pionowy owal, w większej pionowej prostokątnej kompozycji, zawierającej opis. Mężczyzna ukazany w formie popiersia, en trois quarts, swym lewym polikiem i ramieniem do widza. Wiek podeszły. Twarz owalna. Czarny wąs, prosty, podgolony, oraz bardzo mały kosmyk brody na dolnej wardze. Wzrok wpatrzony we widza, oczy ciemne. Włosy długie, ciemne, lekko szpakowate, mocno kręcące się, zaczesane w grzywkę nad czołem i opadające puklami na obojczyki (i zapewne dalej plecy), okalające twarz, zasłaniające uszy, kosmyki u dołu, po obu stronach, zakończone związaniem na kokardy (na piersi). Głowa bez nakrycia. Ubrany w zbroję płytową, nitowaną, czernioną, delikatnie dekorowaną jedynie układem nitów. Widoczne: napierśnik i oba naramienniki folgowe. Na piersi, na zbroi, Order Złotego Runa, na prostym łańcuchu. Pod szyją biały kołnierz, nieduży, w połowie haftowany (od zewnątrz), związany na przedzie, z dwoma frędzlami. Ręce nie ukazane. Portret ujęty szerokim prostym obramieniem w pionowy owal, stworzonym z partii pozbawionej rytowania/szrafowania. Tło postaci szrafowane owalnie, lekko cieniowane przy narożach. Portret ukazany w ramach większej, prostokątnej pionowej kompozycji, w typie en grisaille, jako obraz w ramie, na neutralnym tle (ściana?), pod którym zawieszona udrapowana materia, będąca tłem dla inskrypcji. Tło całości szrafowane poziomo, pod ramą portretu cieniowanie (pionowe). Materia ujęta z dwóch stron u góry i rozciągnięta na szerokość kompozycji. W niej rytowana inskrypcja w pięciu wersach (pierwszy wersalikami): "IOANNES CASIMIRUS DEI GRATIA REX = Poloniae, Mag: Dux Lithuaniae, Russiae, Prussiae Masoviae, Samogitiae, Livoniae, Smolensciae, Severiae, Czernihoviaeque: nec non Suecorum Gothorum, Vandalorum que Haereditarius Rex.". Światło w portrecie od strony widza, z prawej, lekko z góry, dosyć mocne (kontrastowe na twarzy), w reszcie kompozycji raczej z góry. Całość obwiedziona pojedynczą cienką linią w pionowy prostokąt (z wyjątkiem drobnego fragmentu u góry). Sygnatury brak. Wokół kompozycji, w niewielkiej odległości, dodatkowe, obramienie drzeworytnicze z serii drukarskich winietek ustawionych rzędem jedna obok drugiej. Odcisk płyty widoczny słabo i częściowow. Rycina odbita na fragmencie cienkiego papieru czerpanego, zadrukowanego z drugiej strony tekstem niemieckim w dwóch szpaltach. Pochodzi zatem z druku, zapewne książki. Wtórnie wycięta i przycięta wzdłuż krawędzi winietkowego obramienia (nawet z jego niewielkim naruszeniem). Papier w dobrym stanie. Na odwrociu ślady podklejeń.
- Sygnatury autorów: "IOANNES CASIMIRUS DEI GRATIA REX = Poloniae, Mag: Dux Lithuaniae, Russiae, Prussiae Masoviae, Samogitiae, Livoniae, Smolensciae, Severiae, Czernihoviaeque: nec non Suecorum Gothorum, Vandalorum que Haereditarius Rex."
- Materiał i technika wykonania: papier miedzioryt drzeworyt
- Wymiary: kompozycja 17,4 x 12,1 cm ; obramowanie drzew. 20,0 x 15,1* ; papier 20,2 x 15,1 cm
MARC
- 002 a sygn. A 2249
- 004 a "Ioannes Casimirus Dei Gratia Rex = | Poloniae, Mag: Dux Lithuaniae, Russiae, Prussiae [...]."
- 009 a Graficzne przedstawienie portretowe Jana Kazimierza Wazy (1609-1672). Portret w pionowy owal, w większej kompozycji w pionowy prostokąt, zawierającej opis, z obramieniem, niesygnowany. Z dodatkowym drukarskim obramieniem zewnętrznym. Rycina wykonana techniką miedziorytu, z osobnym, drzeworytowym obramieniem na zewnątrz. Kompozycja zamknięta, obramienie z pojedynczej cienkiej linii, w pionowy prostokąt. Odbita na cienkim papierze czerpanym, zadrukowanym z drugiej strony. Rycina książkowa. Niewyjawionego autorstwa, niesygnowana, niedatowana. Z drugiej połowy XVII wieku. Przedstawienie w typie portretowym Jana II Kazimierza Wazy (1609-1672), jako króla polskiego (koronacja w 1649), w zbroi, w pionowy owal, w większej pionowej prostokątnej kompozycji, zawierającej opis. Mężczyzna ukazany w formie popiersia, en trois quarts, swym lewym polikiem i ramieniem do widza. Wiek podeszły. Twarz owalna. Czarny wąs, prosty, podgolony, oraz bardzo mały kosmyk brody na dolnej wardze. Wzrok wpatrzony we widza, oczy ciemne. Włosy długie, ciemne, lekko szpakowate, mocno kręcące się, zaczesane w grzywkę nad czołem i opadające puklami na obojczyki (i zapewne dalej plecy), okalające twarz, zasłaniające uszy, kosmyki u dołu, po obu stronach, zakończone związaniem na kokardy (na piersi). Głowa bez nakrycia. Ubrany w zbroję płytową, nitowaną, czernioną, delikatnie dekorowaną jedynie układem nitów. Widoczne: napierśnik i oba naramienniki folgowe. Na piersi, na zbroi, Order Złotego Runa, na prostym łańcuchu. Pod szyją biały kołnierz, nieduży, w połowie haftowany (od zewnątrz), związany na przedzie, z dwoma frędzlami. Ręce nie ukazane. Portret ujęty szerokim prostym obramieniem w pionowy owal, stworzonym z partii pozbawionej rytowania/szrafowania. Tło postaci szrafowane owalnie, lekko cieniowane przy narożach. Portret ukazany w ramach większej, prostokątnej pionowej kompozycji, w typie en grisaille, jako obraz w ramie, na neutralnym tle (ściana?), pod którym zawieszona udrapowana materia, będąca tłem dla inskrypcji. Tło całości szrafowane poziomo, pod ramą portretu cieniowanie (pionowe). Materia ujęta z dwóch stron u góry i rozciągnięta na szerokość kompozycji. W niej rytowana inskrypcja w pięciu wersach (pierwszy wersalikami): "IOANNES CASIMIRUS DEI GRATIA REX = | Poloniae, Mag: Dux Lithuaniae, Russiae, Prussiae | Masoviae, Samogitiae, Livoniae, Smolensciae, Severiae, | Czernihoviaeque: nec non Suecorum Gothorum, | Vandalorum que Haereditarius Rex.". Światło w portrecie od strony widza, z prawej, lekko z góry, dosyć mocne (kontrastowe na twarzy), w reszcie kompozycji raczej z góry. Całość obwiedziona pojedynczą cienką linią w pionowy prostokąt (z wyjątkiem drobnego fragmentu u góry). Sygnatury brak. Wokół kompozycji, w niewielkiej odległości, dodatkowe, obramienie drzeworytnicze z serii drukarskich winietek ustawionych rzędem jedna obok drugiej. Odcisk płyty widoczny słabo i częściowow. Rycina odbita na fragmencie cienkiego papieru czerpanego, zadrukowanego z drugiej strony tekstem niemieckim w dwóch szpaltach. Pochodzi zatem z druku, zapewne książki. Wtórnie wycięta i przycięta wzdłuż krawędzi winietkowego obramienia (nawet z jego niewielkim naruszeniem). Papier w dobrym stanie. Na odwrociu ślady podklejeń.
- 010 a "IOANNES CASIMIRUS DEI GRATIA REX = | Poloniae, Mag: Dux Lithuaniae, Russiae, Prussiae | Masoviae, Samogitiae, Livoniae, Smolensciae, Severiae, | Czernihoviaeque: nec non Suecorum Gothorum, | Vandalorum que Haereditarius Rex."
- 013 a papier b miedzioryt b drzeworyt
- 015 a kompozycja 17,4 x 12,1 cm ; obramowanie drzew. 20,0 x 15,1* ; papier 20,2 x 15,1 cm
- 022 a Jan II Kazimierz Waza d (1609-1672)
- 026 a grafika książkowa
- 026 a portrety
- 040 a ŁB
Indeksy
- Sygnatura: sygn. A 2249
- Tytuł/nazwa obiektu:
- Materiał i technika wykonania:
- Indeks rzeczowy: