"Giovanni Casimiro Re di Polonia, e di Suetia Gran Duca di Lituania &c Anno 1668."

Katalog
Kolekcja odbitek graficznych
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Sygnatura: A 2251
  • Tytuł/Nazwa: "Giovanni Casimiro Re di Polonia, e di Suetia Gran Duca di Lituania &c Anno 1668."
  • Autor/Twórca: Meyssens, Cornelis (ca1640-post1673)
  • Miejsce powstania/wydania: Wiedeń
  • Data powstania/wydania: 1668
  • Opis/Treść: Graficzne przedstawienie portretowe Jana Kazimierza Wazy (1609-1672). Portret w pionowy owal, w pionowej prostokątnej kompozycji, z obramieniem, z opisem i sygnaturą poniżej. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z własnym obramieniem w pionowy prostokąt, poza którym opis i sygnatura. Odbita na papierze czerpanym. Prawdopodobnie samoistna. Autorstwa Cornelisa Meyssens (ca1640-post1673), sygnowana, datowana na rok 1668. Przedstawienie w typie portretowym Jana Kazimierza Wazy (1609-1672), jako króla polskiego (koronacja w 1649), w zbroi, z orderem, wstęgą i kołnierzem, w pionowy owal, w nieco większej kompozycji w pionowy prostokąt, obramionej, z opisem i sygnaturą poniżej. Mężczyzna ukazany w formie popiersia, zwrócony en trois quarts, swym lewym polikiem i ramieniem do widza. Wiek podeszły. Twarz pociągła, dziwnie zdeformowana: niskie czoło, szeroko rozstawione oczy, długi nos, wąskie usta, zapadłe policzki, mocna żuchwa, ostre rysy. Wąs w postaci bardzo wąskiej linii czarnego zarostu nad górną wargą, w podkowę; innego zarostu brak. Wzrok wpatrzony we widza, oczy ciemne, powieki lekko obwieszone, oczy podkrążone. Włosy bardzo długie, ciemne, mocno kręcone, nad czołem przedziałek, bokami opadające gęstymi puklami na obojczyki i pierś (oraz zapewne plecy), okalające twarz, zasłaniające uszy. Opadające w dwu końcówkach na piersi, tejże długości, bez ozdób. Głowa bez nakrycia. Pod szyją (pomiędzy puklami włosów), ozdoba przypominająca żabot, rodzaj chusty z jasnego, wzorzystego materiału, zwisającej, udrapowanej, ujętej (związanej) ciemną wstążką pod szyją. Ubrany w zbroję płytową, nitowaną, czernioną, materacowaną(?), dekorowaną bardzo delikatnie: układem nitów i malowaniem/złoceniem(?) na końcach blach. Widoczny mały fragment napierśnika, spory lewego naramiennika folgowego, maleńki prawego. W poprzek przez pierś (od lewego obojczyka do prawego boku postaci) jasna szeroka szarfa, związana na plecach. Na niej, na piersi, na prostym sznurku/rzemyku(?), zawieszone insygnium Orderu Złotego Runa. Ręce nie ukazane. Tło szrafowane w drobną kratkę, z wyjątkiem jaśniejszego fragmentu na lewo ku górze od postaci (szrafowanie "w cegiełkę") (sugestia padającego światła?). Portret w pionowy owal, ujęty szerokim obramieniem, profilowanym, cieniowanym, z dwu zewnętrznych pasów białych (bez szrafowania) i wewnętrznego ciemnego (szrafowanie owalne), z cieniowaną częścią wewnętrzną (sfazowanie ku portretowi) i lekkim cieniem na ścianę (lewa dół). Wpisany w pionowy prostokąt kompozycji, w prymitywnej konwencji en grisaille, ukazującej go jako obraz w ramie na tle ściany. Szrafowanie ściany poziome, równoległe. Całość w pionowy prostokąt, opisany delikatną pojedynczą linią. Światło od strony widza, z prawej, z góry. Pod obramieniem rytowana inskrypcja w dwu wersach, sporymi wersalikami: "GIOVANNI CASIMIRO RE DI POLONIA, E DI SUE= TIA GRAN DUCA DI LITUANIA &c ANNO 1668.". Sporo niżej, z prawej, przy dolnej krawędzi papieru, rytowana sygnatura: "Cor. Meyssens. Fe. Viennae.". Całość z inskrypcją i sygnaturą bez osobnego obramienia, w kształt dający się opisać pionowym prostokątem. Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, wtórnie przyciętego tuż przy krawędzi kompozycji, prawdopodobnie po linii odcisku płyty, widocznego jedynie w jednym miejscu (u dołu), reszta odcięta. Odwrocie puste, ślady podklejeń i zgięcia papieru na pół. Papier w dobrym stanie. Jan II Kazimierz Waza (1609-1672), kardynał (1646-1648), król Polski i wielki książę litewski (1648-1668), tytularny król Szwecji (do 1660). Syn króla Polski i Szwecji Zygmunta III Wazy i arcyksiężniczki austriackiej Konstancji Habsburżanki, przyrodni brat Władysława IV Wazy. Kawaler Orderu Złotego Runa. Abdykował 1668 przerywając ciągłość dynastyczną. Ostatni z Wazów na polskim tronie, po kądzieli spokrewniony z Jagiellonami. 1661 Papież Aleksander VII przyznał jemu i następcom tytuł rex orthodoxus.
  • Sygnatury autorów: "Cor. Meyssens. Fe. Viennae."
  • Materiał i technika wykonania: papier miedzioryt
  • Wymiary: portret (obramienie) 19,0 x 15,6 cm ; kompozycja z opisem i sygn. 23,7 x 15,6 cm ; papier 24,2 x 15,8 cm

MARC

  • 002 a A 2251
  • 003 a Meyssens, Cornelis d (ca1640-post1673)
  • 004 a "Giovanni Casimiro Re di Polonia, e di Suetia Gran Duca di Lituania &c Anno 1668."
  • 006 a Wiedeń c 1668
  • 009 a Graficzne przedstawienie portretowe Jana Kazimierza Wazy (1609-1672). Portret w pionowy owal, w pionowej prostokątnej kompozycji, z obramieniem, z opisem i sygnaturą poniżej. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z własnym obramieniem w pionowy prostokąt, poza którym opis i sygnatura. Odbita na papierze czerpanym. Prawdopodobnie samoistna. Autorstwa Cornelisa Meyssens (ca1640-post1673), sygnowana, datowana na rok 1668. Przedstawienie w typie portretowym Jana Kazimierza Wazy (1609-1672), jako króla polskiego (koronacja w 1649), w zbroi, z orderem, wstęgą i kołnierzem, w pionowy owal, w nieco większej kompozycji w pionowy prostokąt, obramionej, z opisem i sygnaturą poniżej. Mężczyzna ukazany w formie popiersia, zwrócony en trois quarts, swym lewym polikiem i ramieniem do widza. Wiek podeszły. Twarz pociągła, dziwnie zdeformowana: niskie czoło, szeroko rozstawione oczy, długi nos, wąskie usta, zapadłe policzki, mocna żuchwa, ostre rysy. Wąs w postaci bardzo wąskiej linii czarnego zarostu nad górną wargą, w podkowę; innego zarostu brak. Wzrok wpatrzony we widza, oczy ciemne, powieki lekko obwieszone, oczy podkrążone. Włosy bardzo długie, ciemne, mocno kręcone, nad czołem przedziałek, bokami opadające gęstymi puklami na obojczyki i pierś (oraz zapewne plecy), okalające twarz, zasłaniające uszy. Opadające w dwu końcówkach na piersi, tejże długości, bez ozdób. Głowa bez nakrycia. Pod szyją (pomiędzy puklami włosów), ozdoba przypominająca żabot, rodzaj chusty z jasnego, wzorzystego materiału, zwisającej, udrapowanej, ujętej (związanej) ciemną wstążką pod szyją. Ubrany w zbroję płytową, nitowaną, czernioną, materacowaną(?), dekorowaną bardzo delikatnie: układem nitów i malowaniem/złoceniem(?) na końcach blach. Widoczny mały fragment napierśnika, spory lewego naramiennika folgowego, maleńki prawego. W poprzek przez pierś (od lewego obojczyka do prawego boku postaci) jasna szeroka szarfa, związana na plecach. Na niej, na piersi, na prostym sznurku/rzemyku(?), zawieszone insygnium Orderu Złotego Runa. Ręce nie ukazane. Tło szrafowane w drobną kratkę, z wyjątkiem jaśniejszego fragmentu na lewo ku górze od postaci (szrafowanie "w cegiełkę") (sugestia padającego światła?). Portret w pionowy owal, ujęty szerokim obramieniem, profilowanym, cieniowanym, z dwu zewnętrznych pasów białych (bez szrafowania) i wewnętrznego ciemnego (szrafowanie owalne), z cieniowaną częścią wewnętrzną (sfazowanie ku portretowi) i lekkim cieniem na ścianę (lewa dół). Wpisany w pionowy prostokąt kompozycji, w prymitywnej konwencji en grisaille, ukazującej go jako obraz w ramie na tle ściany. Szrafowanie ściany poziome, równoległe. Całość w pionowy prostokąt, opisany delikatną pojedynczą linią. Światło od strony widza, z prawej, z góry. Pod obramieniem rytowana inskrypcja w dwu wersach, sporymi wersalikami: "GIOVANNI CASIMIRO RE DI POLONIA, E DI SUE= | TIA GRAN DUCA DI LITUANIA &c ANNO 1668.". Sporo niżej, z prawej, przy dolnej krawędzi papieru, rytowana sygnatura: "Cor. Meyssens. Fe. Viennae.". Całość z inskrypcją i sygnaturą bez osobnego obramienia, w kształt dający się opisać pionowym prostokątem. Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, wtórnie przyciętego tuż przy krawędzi kompozycji, prawdopodobnie po linii odcisku płyty, widocznego jedynie w jednym miejscu (u dołu), reszta odcięta. Odwrocie puste, ślady podklejeń i zgięcia papieru na pół. Papier w dobrym stanie. Jan II Kazimierz Waza (1609-1672), kardynał (1646-1648), król Polski i wielki książę litewski (1648-1668), tytularny król Szwecji (do 1660). Syn króla Polski i Szwecji Zygmunta III Wazy i arcyksiężniczki austriackiej Konstancji Habsburżanki, przyrodni brat Władysława IV Wazy. Kawaler Orderu Złotego Runa. Abdykował 1668 przerywając ciągłość dynastyczną. Ostatni z Wazów na polskim tronie, po kądzieli spokrewniony z Jagiellonami. 1661 Papież Aleksander VII przyznał jemu i następcom tytuł rex orthodoxus.
  • 010 a "Cor. Meyssens. Fe. Viennae."
  • 013 a papier b miedzioryt
  • 015 a portret (obramienie) 19,0 x 15,6 cm ; kompozycja z opisem i sygn. 23,7 x 15,6 cm ; papier 24,2 x 15,8 cm
  • 022 a Jan II Kazimierz Waza d (1609-1672)
  • 026 a Order Złotego Runa a kawalerowie Orderu Złotego Runa
  • 026 a portrety
  • 026 a portrety królów Polski a portrety władców Polski
  • 026 a władcy Polski a królowie Polski a wielcy książęta litewscy
  • 040 a ŁB