"Cymbarka, księżniczka mazowiecka."

Katalog
Kolekcja odbitek graficznych
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Sygnatura: A 2468
  • Tytuł/Nazwa: "Cymbarka, księżniczka mazowiecka."
  • Opis/Treść: Graficzne przedstawienie Cymbarki mazowieckiej (1393/1395-1429). Wizerunek w kształt nieregularny, w kompozycji dającej się opisać pionowym prostokątem, bez obramienia, ale z tłem, z opisem, z sygnaturami. Rycina wykonana techniką litografii. Kompozycja półotwarta, bez obramienia, w kształt nieregularny, z opisem poniżej. Odbita na papierze, z dodatkowym, ciemniejszym tłem (zamiast obramienia). Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Henryka Aschenbrenner (fl.ca1860), wydana w zakładzie u Adama Stefana Dzwonkowskiego (1815-1885), sygnowana, niedatowana. Prawdopodobnie krótko po połowie XIX wieku. Przedstawienie w typie portretowym Cymbarki (1393/1395-1429), księżniczki mazowieckiej z dynastii Piastów, w stroju dworskim, z orientalnym nakryciem głowy, z książką w ręce, w kształt nieregularny, na ciut ciemniejszym tle w pionowy prostokąt, bez obramienia, z sygnaturami i opisem poniżej. Kobieta ukazana w całej postaci, jako stojąca, w kontrapoście, zwrócona do widza frontalnie, jedynie głowa nieco en trois quarts (swym prawym polikiem do widza). Wiek dojrzały. Twarz owalna. Oczy jak w rzeźbie: bez zaznazonych źrenic i tęczówek. Włosy długie, kręcone, opadające bokami głowy, zasłaniające uszy, długie po kark. Na głowie nietypowe nakrycie o orientalnym charakterze, przypominające noszone przez krakowskiego lajkonika: górą stożek, dołem torus, oba ze wzorzystych materiałów, prawdopodobnie z dodatkowymi elementami. Ubrana w strój dworski. Okazała suknia, ze wzorzystych materiałów, bogato zdobiona. Spory dekolt o prostokątnym wycięciu, zdobiony stanik, długa po ziemię, gdzie skraj lekko rozłożony, rękawy o pufiastych nasadach i dekorowanych mankietach. Na piersi, na ozdobnym łańcuchu, zawieszona spora brosza jubilerskiej roboty. Na sukni, w poprzek postaci, przerzucona obszerna tkanina, rodzaj płaszcza(?), drapowana, gładka, o obszytych wzorzyście skrajach. Zakrywa prawy bark i ramię oraz większą część tułowia między dekoltem a spodem sukni. Ręce ukazane. Lewa widoczna w rękawie, wyciągnięta ku przdowi, trzyma w dłoni małą książkę (modlitewnik?), zaznaczając półotwarty fragment palcem. Prawa, zakryta w całości materią, z wyjątkiem dłoni, podanej w przód, o palcach zgiętych do trzymania w pionie jakiegoś przedmiotu, którego jednak brak. U dołu postaci zaznaczona delikatnie pozioma linia (z lewej), z prawej wypełniona cieniem. Światło od strony widza, z lewej, z góry. Przedstawienie w kształt nieregularny, bez obramienia. Wokół postaci tło, nieco ciemniejsze od odcienia papieru, beżowe, w pionowy prostokąt, niejako pełniące funkcję obramienia. Tuż pod nim rytowane sygnatury (słabo odbite): "Lit. H. Aschenbrenner." (z lewej) oraz "w Lit. A. Dzwonkowskiego i Sp" (z prawej), a bezpośrednio pod nimi, centralnie, rytowana inskrypcja, w języku polskim, majuskułami, w jednym wersie: "CYMRARKA, KSIĘŻNICZKA MAZOWIECKA.". W imieniu księżnej błąd, literówka ("CYMRARKA" zamiast "CYMBARKA"). Rycina odbita na fragmencie arkusza kremowego papieru, średniej grubości, wtórnie przyciętego z pozostawieniem marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty niewidoczny (możliwe że odcięty). Odwrocie puste, ślady podklejeń granatową tekturką, bibułki przy prawej krawędzi. Papier w stanie poprawnym.
  • Sygnatury autorów:
    • "Lit. H. Aschenbrenner." lewa, dół
    • "w Lit. A. Dzwonkowskiego i Sp" prawa, dół
  • Inskrypcje, napisy, dedykacje: "CYMRARKA, [sic!] KSIĘŻNICZKA MAZOWIECKA." środek, dół
  • Materiał i technika wykonania: papier litografia
  • Wymiary: portret 13,3 x ca7,7 cm ; tło 14,2 x 11,2 cm ; kompozycja z sygn., tłem i opisem 15,1 x 11,2 cm ; papier 19,1 x 13,5 cm

MARC

  • 002 a A 2468
  • 004 a "Cymbarka, księżniczka mazowiecka."
  • 009 a Graficzne przedstawienie Cymbarki mazowieckiej (1393/1395-1429). Wizerunek w kształt nieregularny, w kompozycji dającej się opisać pionowym prostokątem, bez obramienia, ale z tłem, z opisem, z sygnaturami. Rycina wykonana techniką litografii. Kompozycja półotwarta, bez obramienia, w kształt nieregularny, z opisem poniżej. Odbita na papierze, z dodatkowym, ciemniejszym tłem (zamiast obramienia). Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Henryka Aschenbrenner (fl.ca1860), wydana w zakładzie u Adama Stefana Dzwonkowskiego (1815-1885), sygnowana, niedatowana. Prawdopodobnie krótko po połowie XIX wieku. Przedstawienie w typie portretowym Cymbarki (1393/1395-1429), księżniczki mazowieckiej z dynastii Piastów, w stroju dworskim, z orientalnym nakryciem głowy, z książką w ręce, w kształt nieregularny, na ciut ciemniejszym tle w pionowy prostokąt, bez obramienia, z sygnaturami i opisem poniżej. Kobieta ukazana w całej postaci, jako stojąca, w kontrapoście, zwrócona do widza frontalnie, jedynie głowa nieco en trois quarts (swym prawym polikiem do widza). Wiek dojrzały. Twarz owalna. Oczy jak w rzeźbie: bez zaznazonych źrenic i tęczówek. Włosy długie, kręcone, opadające bokami głowy, zasłaniające uszy, długie po kark. Na głowie nietypowe nakrycie o orientalnym charakterze, przypominające noszone przez krakowskiego lajkonika: górą stożek, dołem torus, oba ze wzorzystych materiałów, prawdopodobnie z dodatkowymi elementami. Ubrana w strój dworski. Okazała suknia, ze wzorzystych materiałów, bogato zdobiona. Spory dekolt o prostokątnym wycięciu, zdobiony stanik, długa po ziemię, gdzie skraj lekko rozłożony, rękawy o pufiastych nasadach i dekorowanych mankietach. Na piersi, na ozdobnym łańcuchu, zawieszona spora brosza jubilerskiej roboty. Na sukni, w poprzek postaci, przerzucona obszerna tkanina, rodzaj płaszcza(?), drapowana, gładka, o obszytych wzorzyście skrajach. Zakrywa prawy bark i ramię oraz większą część tułowia między dekoltem a spodem sukni. Ręce ukazane. Lewa widoczna w rękawie, wyciągnięta ku przdowi, trzyma w dłoni małą książkę (modlitewnik?), zaznaczając półotwarty fragment palcem. Prawa, zakryta w całości materią, z wyjątkiem dłoni, podanej w przód, o palcach zgiętych do trzymania w pionie jakiegoś przedmiotu, którego jednak brak. U dołu postaci zaznaczona delikatnie pozioma linia (z lewej), z prawej wypełniona cieniem. Światło od strony widza, z lewej, z góry. Przedstawienie w kształt nieregularny, bez obramienia. Wokół postaci tło, nieco ciemniejsze od odcienia papieru, beżowe, w pionowy prostokąt, niejako pełniące funkcję obramienia. Tuż pod nim rytowane sygnatury (słabo odbite): "Lit. H. Aschenbrenner." (z lewej) oraz "w Lit. A. Dzwonkowskiego i Sp" (z prawej), a bezpośrednio pod nimi, centralnie, rytowana inskrypcja, w języku polskim, majuskułami, w jednym wersie: "CYMRARKA, KSIĘŻNICZKA MAZOWIECKA.". W imieniu księżnej błąd, literówka ("CYMRARKA" zamiast "CYMBARKA"). Rycina odbita na fragmencie arkusza kremowego papieru, średniej grubości, wtórnie przyciętego z pozostawieniem marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty niewidoczny (możliwe że odcięty). Odwrocie puste, ślady podklejeń granatową tekturką, bibułki przy prawej krawędzi. Papier w stanie poprawnym.
  • 010 a "Lit. H. Aschenbrenner." c lewa, dół
  • 010 a "w Lit. A. Dzwonkowskiego i Sp" c prawa, dół
  • 011 a "CYMRARKA, [sic!] KSIĘŻNICZKA MAZOWIECKA." c środek, dół
  • 013 a papier b litografia
  • 015 a portret 13,3 x ca7,7 cm ; tło 14,2 x 11,2 cm ; kompozycja z sygn., tłem i opisem 15,1 x 11,2 cm ; papier 19,1 x 13,5 cm
  • 040 a ŁB

Indeksy