"Xiężna Łowicka"
Opis
- Sygnatura: A 2470
- Tytuł/Nazwa: "Xiężna Łowicka"
- Opis/Treść: Graficzne przedstawienie portretowe Joanny Grudzińskiej (1791-1831). Portret w pionowy owal, z obramieniem, z sygnaturami i opisem poniżej. Rycina wykonana techniką litografii. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy owal, z opisem poniżej. Odbita na papierze. Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Jana Nepomucena Lewickiego (1795-1871), wydana w Zakładzie Litograficznym Teodora Viviera (w Warszawie), sygnowana, niedatowana. Prawdopodobnie z pierwszej połowy XIX wieku. Przedstawienie w typie portretowym hrabianki Joanny Nepomuceny Barbary Grudzińskiej herbu Grzymała (1791-1831), żony morganatycznej wielkiego księcia Konstantego, w modnym stroju z epoki, bez atrybutów, w pionowy owal, obramionej, sygnowanej. Kobieta ukazana w formie półpostaci, zwrócona en trois quarts, swym prawym polikiem i ramieniem do widza. Wiek dojrzały, choć wygląd młody. Twarz owalna, nieco spiczasty nos. Wzrok wpatrzony we widza, oczy średnio ciemne. Włosy długie, ciemne, ułożone w misterną fryzurę: nad czołem przedziałek, włosy skręcone w loki i okalające górną połowę twarzy, głębiej zaczesane gładko, równo, w tyłu, u szczuty głowy w warkoczach, zawiniętych w spory kok. Prawe ucho widoczne. Głowa bez nakrycia. Szyja i dekolt odsłonięte. Ubrana w dopasowaną, białą suknię, gładką, w typie romantycznym, o wysokim stanie, przepasaną, prostą, z dekoracyjnie upiętymi krótkimi ramionami (z niewielką zapiną i broszą). Na wierzchu narzucona mocno ciemna (czarna?) materia, zapewne rodzaj płaszcza, okrywająca lewy bark i ramię postaci, prawe ramię zaś w dolnej połowie (bark odsłonięty). Ręce nie ukazane. Postać ukazana na tle elementów pejzażu: zieleni i nieba. Z lewej liście większej rośliny, dość blisko za postacią. Z prawej drzewo i krzewy, w większej odległości. Ponad nimi delikatna partia nieba, oddana szkicowo w części niższej, zanikająca ku górze (góra pusta). Światło od strony widza, z lewej, z góry, miękkie. Portret w pionowy owal, ujęty obramieniem z pojedynczej, pogrubionej linii. Tuż pod obramieniem dwie rytowane sygnatury: "w Lit: T. Vivier" (pośrodku) oraz "J Lewicki" (z prawej, słabo odbita). Nieco niżej rytowany opis, w języku polskim, w jednym wersie: "XIĘŻNA ŁOWICKA". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, średniej grubości, wtórnie przyciętego z pozostawieniem sporych marginesów w stosunku do kompozycji, u dołu minimalnego. Odcisk płyty zapewne odcięty. Odwrocie puste, podklejenia bibułką wzdłuż prawej krawędzi. Papier w dobrym stanie.
- Sygnatury autorów:
- "w Lit: T. Vivier" środek, dół
- "J Lewicki" prawa, dół
- Inskrypcje, napisy, dedykacje: "XIĘŻNA ŁOWICKA" środek, dół
- Materiał i technika wykonania: papier litografia
- Wymiary: portret (ramka) 16,7 x 12,5 cm ; kompozycja z sygn. i opisem 18,8 x 12,5 cm ; papier 19,7 x 13,9 cm
MARC
- 002 a A 2470
- 004 a "Xiężna Łowicka"
- 009 a Graficzne przedstawienie portretowe Joanny Grudzińskiej (1791-1831). Portret w pionowy owal, z obramieniem, z sygnaturami i opisem poniżej. Rycina wykonana techniką litografii. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy owal, z opisem poniżej. Odbita na papierze. Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Jana Nepomucena Lewickiego (1795-1871), wydana w Zakładzie Litograficznym Teodora Viviera (w Warszawie), sygnowana, niedatowana. Prawdopodobnie z pierwszej połowy XIX wieku. Przedstawienie w typie portretowym hrabianki Joanny Nepomuceny Barbary Grudzińskiej herbu Grzymała (1791-1831), żony morganatycznej wielkiego księcia Konstantego, w modnym stroju z epoki, bez atrybutów, w pionowy owal, obramionej, sygnowanej. Kobieta ukazana w formie półpostaci, zwrócona en trois quarts, swym prawym polikiem i ramieniem do widza. Wiek dojrzały, choć wygląd młody. Twarz owalna, nieco spiczasty nos. Wzrok wpatrzony we widza, oczy średnio ciemne. Włosy długie, ciemne, ułożone w misterną fryzurę: nad czołem przedziałek, włosy skręcone w loki i okalające górną połowę twarzy, głębiej zaczesane gładko, równo, w tyłu, u szczuty głowy w warkoczach, zawiniętych w spory kok. Prawe ucho widoczne. Głowa bez nakrycia. Szyja i dekolt odsłonięte. Ubrana w dopasowaną, białą suknię, gładką, w typie romantycznym, o wysokim stanie, przepasaną, prostą, z dekoracyjnie upiętymi krótkimi ramionami (z niewielką zapiną i broszą). Na wierzchu narzucona mocno ciemna (czarna?) materia, zapewne rodzaj płaszcza, okrywająca lewy bark i ramię postaci, prawe ramię zaś w dolnej połowie (bark odsłonięty). Ręce nie ukazane. Postać ukazana na tle elementów pejzażu: zieleni i nieba. Z lewej liście większej rośliny, dość blisko za postacią. Z prawej drzewo i krzewy, w większej odległości. Ponad nimi delikatna partia nieba, oddana szkicowo w części niższej, zanikająca ku górze (góra pusta). Światło od strony widza, z lewej, z góry, miękkie. Portret w pionowy owal, ujęty obramieniem z pojedynczej, pogrubionej linii. Tuż pod obramieniem dwie rytowane sygnatury: "w Lit: T. Vivier" (pośrodku) oraz "J Lewicki" (z prawej, słabo odbita). Nieco niżej rytowany opis, w języku polskim, w jednym wersie: "XIĘŻNA ŁOWICKA". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, średniej grubości, wtórnie przyciętego z pozostawieniem sporych marginesów w stosunku do kompozycji, u dołu minimalnego. Odcisk płyty zapewne odcięty. Odwrocie puste, podklejenia bibułką wzdłuż prawej krawędzi. Papier w dobrym stanie.
- 010 a "w Lit: T. Vivier" c środek, dół
- 010 a "J Lewicki" c prawa, dół
- 011 a "XIĘŻNA ŁOWICKA" c środek, dół
- 013 a papier b litografia
- 015 a portret (ramka) 16,7 x 12,5 cm ; kompozycja z sygn. i opisem 18,8 x 12,5 cm ; papier 19,7 x 13,9 cm
- 040 a ŁB
Indeksy
- Sygnatura: A 2470
- Tytuł/nazwa obiektu: "Xiężna Łowicka"
- Materiał i technika wykonania: papier litografia