"Illrmus . Dux . Pomeranie . Svantopolcus . Vir . Bellicosus et Piissimus Fautor . Olive Multa Impendit Pietatis Opera ."
Opis
- Sygnatura: A 2476a
- Tytuł/Nazwa: "Illrmus . Dux . Pomeranie . Svantopolcus . Vir . Bellicosus et Piissimus Fautor . Olive Multa Impendit Pietatis Opera ."
- Opis/Treść: Graficzne przedstawienie wizerunku Świętopełka II (ante1195-1266). Portret w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, dopiską i z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej, dopiską powyżej. Odbita na papierze czerpanym. Pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Johanna Ernsta Gericke (1720-post1769), sygnowana, wykonana w Berlinie, datowana przez autora na rok 1749. Wizerunek (w typie portretowym) Świętopełka II Wielkiego (ante1195-1266), księcia Pomorza Gdańskiego z dynastii Sobiesławiców, jako księcia pomorskiego, władcy-rycerza, w zbroi, z mieczem, z berłem i płaszczem książęcym, w pionowy prostokąt, w kompozycji obramionej, opisanej, sygnowanej. Mężczyzna ukazany w całej postaci, jako stojący, zwrócony delikatnie en trois quarts, przy czym głowa swym lewym polikiem do widza, choć bliska ujęciu frontalnemu, tors i dolna partia ciała prawym ramieniem i kolanem, biodra zaś frontalnie. Wiek dojrzały. Twarz owalna. Szeroki choć wąski, jasny wąs, na boki. Innego zarostu brak. Wzrok mimo widza, zgodnie ze zwrotem głowy, oczy ciemne. Włosy nie ukazane. Na głowie hełm od zbroi, zwieńczony pióropuszem z trzech piór (czaplich?). Ubrany w zbroję płytową, kompletną, od stóp do głów. Na szyi wiodczny fragment marszczonej koszuli. W pasie przewiązany pasiastą tkaniną, z dekoracyjnym kwiatonem przy prawym boku, końcówka swobodnie pod nim zwisająca, z frędzlami. U lewego boku przytroczony spory miecz, w pochwie, ułożony ukośnie za lewą nogę. Spod fartucha z taszkami widać fragment kolczugi(?), niżej tkanina, pocięta w dekoracyjne pasy. Postać okrywa płaszcz monarszy, jasny, gładki, podbity w całości futrem gronostajowym. Przerzucony przez lewe ramię postaci, nieco ukośnie przez plecy, zwisa luźno, drapowany. Ręce ukazane. Lewa, okryta płaszczem, dłonią w rękawicy przytrzymuje jelec miecza. Prawa, zgięta w łokciu, o uniesionej dłoni, również w rękawicy, trzymuje smukłe berło bardzo nietypowo(!) - za wierzchołek, dołem wsparte na biodrze. Postać stoi w zamarkowanym wnętrzu: na ukośnie ukazanej posadzce w dwukolorowe kwadraty, powyżej względnie jednolita powierzchnia szrafowana (ściana? niebo?). Światło od strony widza, z lewej, z góry. Portret w pionowy prostokąt, ujęty obramieniem z dwu linii: cienkiej wewnątrz i mocno pogrubionej na zewnątrz. Poniżej rytowana inskrypcja, w języku łacińskim, w czterech wersach, wersalikami: "ILLRMUS . DUX . POMERANIE . SVANTOPOLCUS . VIR . BELLICOSUS ET PIISSIMUS FAUTOR . OLIVE MULTA IMPENDIT PIETATIS OPERA .". Tuż pod nią, z prawej, nieduża sygnatura: "I. E. Gericke, sc: Berol: 1749.". Ponad obramieniem kompozycji, u góry z lewej, rytowana dopiska dotycząca przeznaczenia: "ad prooem: Tomi 11. No: IV.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, cienkiego, przyciętego z pozostawieniem marginesów w stosunku do kompozycji, z wyjątkiem dołu. Odcisk płyty słabo widoczny u góry, niewidoczny z pozostałych stron (zapewne odcięty). Odwrocie puste, trzy fragmenty bibułki wzdłuż prawej krawędzi oraz fragmenty podklejeń grubszym papierem w narożach, odcięte (pozostały resztki). Papier w stanie dobrym.
- Sygnatury autorów: "I. E. Gericke, sc: Berol: 1749." prawa, dół
- Inskrypcje, napisy, dedykacje: "ILLRMUS . DUX . POMERANIE . SVANTOPOLCUS . VIR . BELLICOSUS ET PIISSIMUS FAUTOR . OLIVE MULTA IMPENDIT PIETATIS OPERA ."
- Materiał i technika wykonania: papier miedzioryt
- Wymiary: portret (ramka) 26,1 x 14,3 cm ; z opisem, dopiską i sygn. 29,7 x 14,3 cm ; papier 31,5 x 18,2 cm
MARC
- 002 a A 2476a
- 004 a "Illrmus . Dux . Pomeranie . Svantopolcus . Vir . Bellicosus et Piissimus Fautor . Olive Multa Impendit Pietatis Opera ."
- 009 a Graficzne przedstawienie wizerunku Świętopełka II (ante1195-1266). Portret w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, dopiską i z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej, dopiską powyżej. Odbita na papierze czerpanym. Pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Johanna Ernsta Gericke (1720-post1769), sygnowana, wykonana w Berlinie, datowana przez autora na rok 1749. Wizerunek (w typie portretowym) Świętopełka II Wielkiego (ante1195-1266), księcia Pomorza Gdańskiego z dynastii Sobiesławiców, jako księcia pomorskiego, władcy-rycerza, w zbroi, z mieczem, z berłem i płaszczem książęcym, w pionowy prostokąt, w kompozycji obramionej, opisanej, sygnowanej. Mężczyzna ukazany w całej postaci, jako stojący, zwrócony delikatnie en trois quarts, przy czym głowa swym lewym polikiem do widza, choć bliska ujęciu frontalnemu, tors i dolna partia ciała prawym ramieniem i kolanem, biodra zaś frontalnie. Wiek dojrzały. Twarz owalna. Szeroki choć wąski, jasny wąs, na boki. Innego zarostu brak. Wzrok mimo widza, zgodnie ze zwrotem głowy, oczy ciemne. Włosy nie ukazane. Na głowie hełm od zbroi, zwieńczony pióropuszem z trzech piór (czaplich?). Ubrany w zbroję płytową, kompletną, od stóp do głów. Na szyi wiodczny fragment marszczonej koszuli. W pasie przewiązany pasiastą tkaniną, z dekoracyjnym kwiatonem przy prawym boku, końcówka swobodnie pod nim zwisająca, z frędzlami. U lewego boku przytroczony spory miecz, w pochwie, ułożony ukośnie za lewą nogę. Spod fartucha z taszkami widać fragment kolczugi(?), niżej tkanina, pocięta w dekoracyjne pasy. Postać okrywa płaszcz monarszy, jasny, gładki, podbity w całości futrem gronostajowym. Przerzucony przez lewe ramię postaci, nieco ukośnie przez plecy, zwisa luźno, drapowany. Ręce ukazane. Lewa, okryta płaszczem, dłonią w rękawicy przytrzymuje jelec miecza. Prawa, zgięta w łokciu, o uniesionej dłoni, również w rękawicy, trzymuje smukłe berło bardzo nietypowo(!) - za wierzchołek, dołem wsparte na biodrze. Postać stoi w zamarkowanym wnętrzu: na ukośnie ukazanej posadzce w dwukolorowe kwadraty, powyżej względnie jednolita powierzchnia szrafowana (ściana? niebo?). Światło od strony widza, z lewej, z góry. Portret w pionowy prostokąt, ujęty obramieniem z dwu linii: cienkiej wewnątrz i mocno pogrubionej na zewnątrz. Poniżej rytowana inskrypcja, w języku łacińskim, w czterech wersach, wersalikami: "ILLRMUS . DUX . POMERANIE . | SVANTOPOLCUS . | VIR . BELLICOSUS ET PIISSIMUS FAUTOR . | OLIVE MULTA IMPENDIT PIETATIS OPERA .". Tuż pod nią, z prawej, nieduża sygnatura: "I. E. Gericke, sc: Berol: 1749.". Ponad obramieniem kompozycji, u góry z lewej, rytowana dopiska dotycząca przeznaczenia: "ad prooem: Tomi 11. No: IV.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, cienkiego, przyciętego z pozostawieniem marginesów w stosunku do kompozycji, z wyjątkiem dołu. Odcisk płyty słabo widoczny u góry, niewidoczny z pozostałych stron (zapewne odcięty). Odwrocie puste, trzy fragmenty bibułki wzdłuż prawej krawędzi oraz fragmenty podklejeń grubszym papierem w narożach, odcięte (pozostały resztki). Papier w stanie dobrym.
- 010 a "I. E. Gericke, sc: Berol: 1749." c prawa, dół
- 011 a "ILLRMUS . DUX . POMERANIE . | SVANTOPOLCUS . | VIR . BELLICOSUS ET PIISSIMUS FAUTOR . | OLIVE MULTA IMPENDIT PIETATIS OPERA ."
- 013 a papier b miedzioryt
- 015 a portret (ramka) 26,1 x 14,3 cm ; z opisem, dopiską i sygn. 29,7 x 14,3 cm ; papier 31,5 x 18,2 cm
- 040 a ŁB
Indeksy
- Sygnatura: A 2476a
- Tytuł/nazwa obiektu: "Illrmus . Dux . Pomeranie . Svantopolcus . Vir . Bellicosus et Piissimus Fautor . Olive Multa Impendit Pietatis Opera ."
- Materiał i technika wykonania: papier miedzioryt