"HENRYK WALEZYUSZ."

Katalog
Kolekcja odbitek graficznych
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Sygnatura: A 2482
  • Tytuł/Nazwa: "HENRYK WALEZYUSZ."
  • Opis/Treść: Graficzne przedstawienie portretowe Henryka III Walezego (1551-1589). Portret w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej. Odbita na papierze, wtórnie naklejonym na tekturkę. Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Michała Podolińskiego (1783-1856), sygnowana, niedatowana, wykonana w Wilnie. Z około połowy XIX wieku. Przedstawienie w typie portretowym Henryka III Walezego (1551-1589), w modnym stroju cywilnym, z berłem, z bronią u boku, bez innych atrybutów, w pionowy prostokąt, obramiony, opisany, sygnowany. Mężczyzna ukazany w całej postaci, jako stojący, zwrócony en trois quarts, przy czym głowa swym lewym polikiem do widza, tors i nogi prawą stroną. Wiek dojrzały, choć wygląd młody. Twarz pociągła. Nieduże, czarne pasemko wąsa pod nosem, prawdopodobnie mały spiczasty kosmyk brody na dolnej wardze (słabo widoczny). Wzrok wpatrzony we widza, oczy bardzo ciemne. Włosy krótkie, ciemne, ledwo widoczne spod nakrycia. Lewe ucho widoczne w całości. Na głowie rodzaj kapelusika, bez ronda, w cylinder, z nietypowym wykrojem nad czołem, zdobionego, z egretą z 2 białych piór nad lewym uchem. Na szyi biała, szeroka kryza, średniej wielkości. Ubrany w pasiasty, dekorowany wams. Na piersi, na sznurze ze sporych kul (korale? perły?), krzyż. Niżej pludry, cięte w pionowe pasy. Nogi w gładkich, dość jasnych pończochach. Na stopach półbuty, jasne, także nacinane. U boku przytroczona broń biała (szpada?), rękojeść widoczna przy biodrze, pochwa ukośnie z tyłu, za nogami. Na postać narzucony krótki płaszcz, do bioder, z ciemnego gładkiego materiału, obszyty jasnym futrem, lamowany u dołu, poły szeroko rozchylone. Spod płaszcza dłonie, najwyraźniej w rękawiczkach, zakończonych trójkątnymi nacięciami. Lewa spoczywa na brzuchu, przytrzymuje krzyż. Prawa odchylona w bok, nisko, trzyma niemal pionowo nieduże, zdobne berło. U dołu zasugerowana płaska poowierzchnia, na której postać stoi, cienie od nóg. Reszta wypełniona ciemnym, gęstym, jednolitym szrafowanien jako tłem. Światło od strony widza, z prawej, z góry. Portret w pionowy protokąt, z obramieniem delikatną pojedynczą linią. Tuż pod ramką, z prawej, bardzo małymi literami, rytowana sygnatura: "M Podoliński ryto. Wilno.". Niżej, pośrodku, rytowana inskrypcja, w języku polskim, wersalikami, w jednym wersie: "HENRYK WALEZYUSZ.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, nieco grubszego, wtórnie przyciętego z pozostawieniem minimalnych marginesów w stosunku do kompozycji, być może po linii odcisku. Odcisk płyty odcięty. Całość wtórnie naklejona na granatową tekturkę, przyciętą niemal identycznie jak papier oryginalny. Odwrocie oryginału trudnodostępne. Odwrocie tekturki puste, podklejenie bibułką wzdłuż prawej krawędzi. Papier nosi ślady zalania.
  • Sygnatury autorów: "M Podoliński ryto. Wilno." prawa, dół
  • Inskrypcje, napisy, dedykacje: "HENRYK WALEZYUSZ." środek, dół
  • Materiał i technika wykonania: papier miedzioryt
  • Wymiary: portret 16,2 x 9,2 cm ; kompozycja z sygn. i opisem 17,2 x 9,2 cm ; papier 17,5 x 9,7 cm ; tekturka 17,5 x 9,8 cm

MARC

  • 002 a A 2482
  • 004 a "HENRYK WALEZYUSZ."
  • 009 a Graficzne przedstawienie portretowe Henryka III Walezego (1551-1589). Portret w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej. Odbita na papierze, wtórnie naklejonym na tekturkę. Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Michała Podolińskiego (1783-1856), sygnowana, niedatowana, wykonana w Wilnie. Z około połowy XIX wieku. Przedstawienie w typie portretowym Henryka III Walezego (1551-1589), w modnym stroju cywilnym, z berłem, z bronią u boku, bez innych atrybutów, w pionowy prostokąt, obramiony, opisany, sygnowany. Mężczyzna ukazany w całej postaci, jako stojący, zwrócony en trois quarts, przy czym głowa swym lewym polikiem do widza, tors i nogi prawą stroną. Wiek dojrzały, choć wygląd młody. Twarz pociągła. Nieduże, czarne pasemko wąsa pod nosem, prawdopodobnie mały spiczasty kosmyk brody na dolnej wardze (słabo widoczny). Wzrok wpatrzony we widza, oczy bardzo ciemne. Włosy krótkie, ciemne, ledwo widoczne spod nakrycia. Lewe ucho widoczne w całości. Na głowie rodzaj kapelusika, bez ronda, w cylinder, z nietypowym wykrojem nad czołem, zdobionego, z egretą z 2 białych piór nad lewym uchem. Na szyi biała, szeroka kryza, średniej wielkości. Ubrany w pasiasty, dekorowany wams. Na piersi, na sznurze ze sporych kul (korale? perły?), krzyż. Niżej pludry, cięte w pionowe pasy. Nogi w gładkich, dość jasnych pończochach. Na stopach półbuty, jasne, także nacinane. U boku przytroczona broń biała (szpada?), rękojeść widoczna przy biodrze, pochwa ukośnie z tyłu, za nogami. Na postać narzucony krótki płaszcz, do bioder, z ciemnego gładkiego materiału, obszyty jasnym futrem, lamowany u dołu, poły szeroko rozchylone. Spod płaszcza dłonie, najwyraźniej w rękawiczkach, zakończonych trójkątnymi nacięciami. Lewa spoczywa na brzuchu, przytrzymuje krzyż. Prawa odchylona w bok, nisko, trzyma niemal pionowo nieduże, zdobne berło. U dołu zasugerowana płaska poowierzchnia, na której postać stoi, cienie od nóg. Reszta wypełniona ciemnym, gęstym, jednolitym szrafowanien jako tłem. Światło od strony widza, z prawej, z góry. Portret w pionowy protokąt, z obramieniem delikatną pojedynczą linią. Tuż pod ramką, z prawej, bardzo małymi literami, rytowana sygnatura: "M Podoliński ryto. Wilno.". Niżej, pośrodku, rytowana inskrypcja, w języku polskim, wersalikami, w jednym wersie: "HENRYK WALEZYUSZ.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, nieco grubszego, wtórnie przyciętego z pozostawieniem minimalnych marginesów w stosunku do kompozycji, być może po linii odcisku. Odcisk płyty odcięty. Całość wtórnie naklejona na granatową tekturkę, przyciętą niemal identycznie jak papier oryginalny. Odwrocie oryginału trudnodostępne. Odwrocie tekturki puste, podklejenie bibułką wzdłuż prawej krawędzi. Papier nosi ślady zalania.
  • 010 a "M Podoliński ryto. Wilno." c prawa, dół
  • 011 a "HENRYK WALEZYUSZ." c środek, dół
  • 013 a papier b miedzioryt
  • 015 a portret 16,2 x 9,2 cm ; kompozycja z sygn. i opisem 17,2 x 9,2 cm ; papier 17,5 x 9,7 cm ; tekturka 17,5 x 9,8 cm
  • 040 a ŁB

Indeksy