"Barbe Radziwiłł."
Opis
- Sygnatura: A 2503
- Tytuł/Nazwa: "Barbe Radziwiłł."
- Opis/Treść: Graficzne przedstawienie portretowe Barbary Radziwiłłówny (1520/1523-1551). Portret w kształt zbliżony do trójkąta, bez obramienia, z opisem, z sygnaturami. Rycina wykonana techniką stalorytu. Kompozycja półotwarta, bez obramienia, w kształt zbliżony do trójkąta, z opisem poniżej. Odbita na papierze. Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Pierre'a Antoine Branche (1805-18xx), według obrazu Józefa Szymona Kurowskiego (1809-1851), sygnowana, niedatowana. Zapewne z pierwszej połowy XIX wieku. Przedstawienie w typie portretowym Barbary Radziwiłłówny herbu Trąby (1520/1523-1551), drugiej żony Zygmunta II Augusta, w stroju dworskim, bez atrybutów monarszych, w kształt nieregularny, zbliżony do trójkąta, z opisem poniżej, bez obramienia, z sygnaturami. Kobieta ukazana w formie popiersia, zwrócona en trois quarts, swym lewym polikiem i ramieniem do widza. Wiek dojrzały, choć wygląd młody. Twarz owalna, idealizowana, długi nos, małe usta. Wzrok wpatrzony w bok, w dal, w swoje prawo (widza lewo). Oczy średnio ciemne. Włosy długie, ciemne, proste, zawinięte pod nakrycie głowy, widoczne jedynie fragmentarycznie. Na głowie ciemny beret, dekorowany (haft? aplikacje?), spłaszczony, lekko przekrzywiony (niżej ku prawemu uchu). Pod nim czepiec, którego trójkątny fragment nad lewym uchem przykrywa włosy. Ubrana w okazały strój dworski. Na szyi kołnierzyk, zmarszczony w dwa rzędy na kształt małej kryzy, niżej cienka zapewne (półprzezroczysta?), jasna materia, przesłaniająca dekolt. Suknia - widoczna w niewielkim fragmencie dekoltu - ze wzorzystego materiału, lamowana dekoracyjnym pasem. Na piersi nieduży krzyżyk, zawieszony na łańcuszku, ponad nim wieloboczna zawieszka z perłą u dołu, zwisająca z okazałego, szerszego łańcucha, zawieszonego sporo wyżej. Postać otula szata wierzchnia, z ciemnego materiału, obszytego jasnym futrem po krawędzi, na przedzie zapięta, szamerowana, o bardzo pufiastych rękawach, nacinanych i dekorowanych. Ręce nie ukazane. Dolna partia postaci oddana szkicowo, zanikająca. Tła brak. Światło od strony widza, z lewej, lekko z góry. Portret w kształt nieregularny, zbliżony do trójkąta równoramiennego, wierzchołkiem ku górze. Bez obramienia. Sygnatury rytowane, dwie, u dołu, po bokach (przy ramionach). Z lewej rytownika: "Branche sculp.t", z prawej malarza: "Kurowski pinx.t". Wyraźnie niżej rytowany opis, w języku francuskim, w jednym wersie, stylizowany na pismo odręczne (kursywa): "Barbe Radziwiłł." Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, większej grubości, przyciętego z pozostawieniem niemałych marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty niewidoczny. Odwrocie puste. Wtórnie naklejony na granatowy kartonik, docięty do tego samego rozmiaru. Odwrocie tegoż również puste, podklejenie papierem wzdłuż prawej krawędzi, ślad podklejenia (pośrodku). Papier w stanie dobrym.
- Sygnatury autorów:
- "Branche sculp.t" lewa, dół
- "Kurowski pinx.t" prawa, dół
- Inskrypcje, napisy, dedykacje: "Barbe Radziwiłł." środek, dół
- Materiał i technika wykonania: papier staloryt
- Wymiary: portret ca13,3 x 12,0 cm ; kompozycja z opisem i sygn. 15,2 x 12,0 cm ; papier 18,1 x 14,0 cm ; tekturka 18,1 x 14,0 cm
MARC
- 002 a A 2503
- 004 a "Barbe Radziwiłł."
- 009 a Graficzne przedstawienie portretowe Barbary Radziwiłłówny (1520/1523-1551). Portret w kształt zbliżony do trójkąta, bez obramienia, z opisem, z sygnaturami. Rycina wykonana techniką stalorytu. Kompozycja półotwarta, bez obramienia, w kształt zbliżony do trójkąta, z opisem poniżej. Odbita na papierze. Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Pierre'a Antoine Branche (1805-18xx), według obrazu Józefa Szymona Kurowskiego (1809-1851), sygnowana, niedatowana. Zapewne z pierwszej połowy XIX wieku. Przedstawienie w typie portretowym Barbary Radziwiłłówny herbu Trąby (1520/1523-1551), drugiej żony Zygmunta II Augusta, w stroju dworskim, bez atrybutów monarszych, w kształt nieregularny, zbliżony do trójkąta, z opisem poniżej, bez obramienia, z sygnaturami. Kobieta ukazana w formie popiersia, zwrócona en trois quarts, swym lewym polikiem i ramieniem do widza. Wiek dojrzały, choć wygląd młody. Twarz owalna, idealizowana, długi nos, małe usta. Wzrok wpatrzony w bok, w dal, w swoje prawo (widza lewo). Oczy średnio ciemne. Włosy długie, ciemne, proste, zawinięte pod nakrycie głowy, widoczne jedynie fragmentarycznie. Na głowie ciemny beret, dekorowany (haft? aplikacje?), spłaszczony, lekko przekrzywiony (niżej ku prawemu uchu). Pod nim czepiec, którego trójkątny fragment nad lewym uchem przykrywa włosy. Ubrana w okazały strój dworski. Na szyi kołnierzyk, zmarszczony w dwa rzędy na kształt małej kryzy, niżej cienka zapewne (półprzezroczysta?), jasna materia, przesłaniająca dekolt. Suknia - widoczna w niewielkim fragmencie dekoltu - ze wzorzystego materiału, lamowana dekoracyjnym pasem. Na piersi nieduży krzyżyk, zawieszony na łańcuszku, ponad nim wieloboczna zawieszka z perłą u dołu, zwisająca z okazałego, szerszego łańcucha, zawieszonego sporo wyżej. Postać otula szata wierzchnia, z ciemnego materiału, obszytego jasnym futrem po krawędzi, na przedzie zapięta, szamerowana, o bardzo pufiastych rękawach, nacinanych i dekorowanych. Ręce nie ukazane. Dolna partia postaci oddana szkicowo, zanikająca. Tła brak. Światło od strony widza, z lewej, lekko z góry. Portret w kształt nieregularny, zbliżony do trójkąta równoramiennego, wierzchołkiem ku górze. Bez obramienia. Sygnatury rytowane, dwie, u dołu, po bokach (przy ramionach). Z lewej rytownika: "Branche sculp.t", z prawej malarza: "Kurowski pinx.t". Wyraźnie niżej rytowany opis, w języku francuskim, w jednym wersie, stylizowany na pismo odręczne (kursywa): "Barbe Radziwiłł." Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, większej grubości, przyciętego z pozostawieniem niemałych marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty niewidoczny. Odwrocie puste. Wtórnie naklejony na granatowy kartonik, docięty do tego samego rozmiaru. Odwrocie tegoż również puste, podklejenie papierem wzdłuż prawej krawędzi, ślad podklejenia (pośrodku). Papier w stanie dobrym.
- 010 a "Branche sculp.t" c lewa, dół
- 010 a "Kurowski pinx.t" c prawa, dół
- 011 a "Barbe Radziwiłł." c środek, dół
- 013 a papier b staloryt
- 015 a portret ca13,3 x 12,0 cm ; kompozycja z opisem i sygn. 15,2 x 12,0 cm ; papier 18,1 x 14,0 cm ; tekturka 18,1 x 14,0 cm
- 040 a ŁB
Indeksy
- Sygnatura: A 2503
- Tytuł/nazwa obiektu: "Barbe Radziwiłł."
- Materiał i technika wykonania: papier staloryt