Tractatus De oculo morali.
Opis
- Sygnatura: BK 00012
- Kopie: Mf 1453
- Autor: Pierre de Limoges (ca 1250-1306)
- Tytuł: Tractatus De oculo morali.
- Miejsce i czas powstania: 1363
- Opis fizyczny: 72 k. 20x14 cm
- Oprawa: Deski, skóra szarobrązowa, 14 w.
- Język: Łac.
- Zawartość:
- PETRUS LEMOVICENSIS: TRACTATUS DE OCULO MORALI k. 1-50v.
- Feria IV k. 62v.-72v.
- Funiculus triplex difficile rumpitur. [Eccl. 4, 12] k. 51-62v.
- Zbiór kazań wielkopostnych napisanych w 1280 r.: Aldobrandinus de Tuscanella: Scala fidei sive exposicio symboli apostolorum k. 51-72v.
- Proweniencja:
- "montis lisiec(?)" - [rkps 15 w. - resztki napisu na przedn. okł.] uzup.
- Ze zbioru Tytusa Działyńskiego
- "Oculus abbatum moralis sub F. Nr 24 Scriptus a Nicolao Monacho A. [data poprawiana] 1363 die 7 Januari" - [rkps w w. Levebre] uzup.
- Biblioteka Świętokrzyska - [rkps k. 50v.]
- "-ati[...]rip[...]" [i poniżej:] "Transactiones"? "M. S. MCCCLIII" - [rkps fragm. ze zdrapanej naklejki na grzb.] - [rkps napis atramentem na skórze z 16-17 w. we fragm.]
- Hasła przedmiotowe:
- Kościół katolicki poradniki 13-14 w.
- Duchowieństwo katolickie poradniki 13-14 w.
- Uwagi:
- Marginalia rzadkie, złoceń brak. Na karcie ochronnej pergaminowej próbki pisma ręką XV w.: "Dominum qui nos fecit, Venite adoremus [...]", na k. Iv ręką XVIII w. Lefebura (opracowującego katalog benedyktyńskiej biblioteki świętokrzyskiej, do r. 1944 w Bibliotece Narodowej w Warszawie) ustalony przezeń tytuł, wzięty zresztą z k. 50v.: "Oculus abbatum moralis sub F. Nr 24. Scriptus a Nicolao Monacho A. [data poprawiana] 1363 die 7 Januari". Oznaką pochodzenia z biblioteki łysogórskiej jest też częściowo zdrapana naklejka na grzbiecie z napisem, z którego zostało; 'M, S' (czerw.) i u dołu 'MCCCLIII'. Spod naklejki widać pierwotny napis atramentem na skórze z XVI/XVII w.: w fragmentach: "-ati...rip...", a poniżej coś jak: "Transactiones"? U góry przedniej okładki z resztek napisu ręką XV w. da się odczytać: "montis lisiec(?)". Opis Kętrzyńskiego: Dz. teol. 31, a Celichowskiego I B 12.
- Nie jest jasne, jaką drogą rękopis z bibl. świętokrzyskiej dostał się do rąk Działyńskich, czy z partią rękopisów Czackiego i puławskich, czy z nabytymi od Kwiatkowskiego. J. Zathey uważał za prawdopodobne, że należał on do rękopisów, które zawędrowały do Petersburskiej Biblioteki w czasie grabieży po 1794 i 1831 r., gdzie się i rękopisy świętokrzyskie znalazły. Zasługą Onacewicza były wysiłki nad odzyskaniem zbiorów rozproszonych również do rąk prywatnych. Jego biblioteka miała jakoby spalić się. Zathey sądził, że nie odpowiadało to prawdzie, a w rzeczywistości rękopisy były sprzedawane do prywatnych bibliotek w kraju i mogły służyć uczonym. W archiwum Biblioteki Kórnickiej sa ślady stosunków Tytusa Działyńskiego z Ignacym Onacewiczem, którego Działynski prosil o nabycie rekopisów. Rola Onacewicza jest znana nie tylko polskim uczonym (por. P. Bańkowski: "Rękopisy rewindykowane przez Polskę z ZSRR na podstawie traktatu ryskiego i ich dotychczasowe opracowania". Kraków 1937 s. 17).
- Brak zakończenia, które powinno brzmieć: "per iusticiam colunt ad sedes sidereas transferuntur.", por. Col. Vat. lat. 822 w opracowaniu Pelzera.
- Explicit liber de oculo morali fratris [po wyskrobaniu pierwotnego imienia] Nicolay lectoris dicti Sera[...] sub anno domini MCCCLXIII die VII mensis Januarii [7. I. 1363]
- Oprawa XIV w. w grube deski powlecznone szarobrązową skórą. Brzegi desek przycięte spadzisto. Na grzbiecie widoczne 3 wałki wiązadeł, u góry i u dołu starannie wykonane kapitałki. W przedniej okładce 2 otwory po gwoździach, na które zapinano zagubione dziś rzemyki zapięcia, w brzegu zagłębienie na wgniatający się rzemień. Na tylnej okładce wokół otworów rozpościerająca się rdza świadczy o dawnym umocowaniu rzemieni, z których pozostały tylko resztki.
- Składki są mieszane: po wierzchu karty z pergaminu, a dalej na przemian papier i pergamin. Takich nienumerowanych kwinternów ze śladami reklamantów obciętych przy oprawie jest 5. Druga część rękopisu składa się z samego papieru, tylko sekstern i kwintern. Na marginesie ostatniej karty rdza z gwoździa przytrzymującego rzemienie wygryzła dziurkę.
- Pergamin dość gruby, starannie po obu stronach gładzony. Papier ma znaki wodne, widoczne tylko częściowo na k. 14 i 68; przedstawiają koło na osi przeciętej u góry belką krzyża (podobne są u Briqueta nr 3168 - Pisa 1361 i u Piekosińskiego 728 - z rkpsu BJ 381 XIV w., 7 dziesiątek).
- Pismo w 1 kolumnie to pośpieszna minuskuła książkowa XIV w., dwu rąk. Ręka pierwsza do k. 60v., ręka druga od k. 61. Podobnie jak materiał i pismo, tak też i sposób rubrowania różni obie części rękopisu: w cz. 1 występują proste ciemnoczerwone inicjały, rubryki, podkreślenia i tytuły; w cz. 2 czerwień użyta do inicjałów, tytułów, podkreśleń i rubryk jest jaśniejsza, o odcieniu ceglastym.
- Opracowania: por. M. Hornowska, H. Zdzitowiecka-Jasieńska: Zbiory rękopiśmienne w Polsce średniowiecznej. Warszawa 1947 s. 314; Levebre, oprac. katalog benedyktyńskiej biblioteki świętokrzyskiej - 18 w. uzup. k. 51-72 Aldobrandinus lub Aldibrandinus de Tuscanella: Scala fidei sive exposicio symboli apostolorum, por. Cod. Vat. 822; Stegmüller: Rep. biblic. 1105; Käpelli: La tradizione manoscritta delle opere di Aldobrandino da Toscanella. "Archivum Fratrum Praedicatorum" V 8: 1938 (Inst. Hist. Fr. Praed.) s. 163-192 k. 1-50v. Por. Cod. Vat. 1041 cyt. druk: De oculo morali aureus libellus Joannis Gualensis Anglici. Ed. L. Waddingus. Viterbi 1656 p. 1-244. O piśmie tym i aut. też jako Johannes Pecham druk. 1475 i in. por. Stegmüller: Rep. biblic. 6624, 1 oraz Glorieux: Repert. d. maitres en theologie nr 178a - tu wykaz rękopisów oraz cyt. Spettman w "Arch. Franc. Hist." 1923 p. 309-322
MARC
- 001 a Kórnik
- 040 a KÓR Z b pol
- 041
0
@
a lat - 100
0
.
a Pierre de Limoges d (ca 1250-1306) - 245
1
0
a Tractatus |De oculo morali. - 246
1
@
a "'quatuor contra fidem requiruntur' Indigencia quidem fidei ostenditur quod [...]" i [Inc.:] - 246
1
@
a "[...] duodecimum posuit sanctus Mathias dicens carnis resurrectionem et vitam eternam. Amen etc. Rogemus". i [Expl.:] - 246
1
@
a "Circa scalam per quam debemus [...]" i [Inc.:] - 246
1
@
a "[...] O monarche qui te usque ad sidera exaltas quomodo diuersus in infernum disce qui se exaltat humiliabitur [...]" i [Expl.:] - 246
3
@
a Nicolai Lectoris |Oculus abbatum moralis - 246
1
@
a "In nomine patris et filii et spiritus sancti. 'Iste liber monasterii Caluimontis qui intitulatur liber de oculo morali cum aliis ibidem contentis.' [...]" i [Inc.:] - 246
1
@
a "Si diligenter volumus [!] in lege domini meditari [...]" i [Inc.:] - 246
1
@
a "Sciendum sicut potest elici [...]" i [Inc.:] - 246
1
@
a "[...] Et illic eriguntur ad illud regnum nos perducat qui sine fine vivit et regnat. Amen. Explicit liber de oculo morali fratris [po wyskrobaniu pierwotnego imienia] Nicolay lectoris dicti Sera... sub anno domini MCCCLXIII, die VII mensis Januarii [7. I. 1363]." i [Expl.:] - 246
1
@
a "Funiculus triplex difficile rumpitur. [Ecc. 4,12]. Funiculus iste quo a terra trahimur ad celum [...]" i [Inc.:] - 250 a kop.
- 260 c 1363
- 300 a 72 k. c 20x14 cm
- 340 a Perg. i pap. d rkps e Deski, skóra szarobrązowa, 14 w.
- 400 a Petrus Lemovicensis zob. Pierre de Limoges
- 500 a Marginalia rzadkie, złoceń brak. Na karcie ochronnej pergaminowej próbki pisma ręką XV w.: "Dominum qui nos fecit, Venite adoremus [...]", na k. Iv ręką XVIII w. Lefebura (opracowującego katalog benedyktyńskiej biblioteki świętokrzyskiej, do r. 1944 w Bibliotece Narodowej w Warszawie) ustalony przezeń tytuł, wzięty zresztą z k. 50v.: "Oculus abbatum moralis sub F. Nr 24. Scriptus a Nicolao Monacho A. [data poprawiana] 1363 die 7 Januari". Oznaką pochodzenia z biblioteki łysogórskiej jest też częściowo zdrapana naklejka na grzbiecie z napisem, z którego zostało; 'M, S' (czerw.) i u dołu 'MCCCLIII'. Spod naklejki widać pierwotny napis atramentem na skórze z XVI/XVII w.: w fragmentach: "-ati...rip...", a poniżej coś jak: "Transactiones"? U góry przedniej okładki z resztek napisu ręką XV w. da się odczytać: "montis lisiec(?)". Opis Kętrzyńskiego: Dz. teol. 31, a Celichowskiego I B 12.
- 500 a Nie jest jasne, jaką drogą rękopis z bibl. świętokrzyskiej dostał się do rąk Działyńskich, czy z partią rękopisów Czackiego i puławskich, czy z nabytymi od Kwiatkowskiego. J. Zathey uważał za prawdopodobne, że należał on do rękopisów, które zawędrowały do Petersburskiej Biblioteki w czasie grabieży po 1794 i 1831 r., gdzie się i rękopisy świętokrzyskie znalazły. Zasługą Onacewicza były wysiłki nad odzyskaniem zbiorów rozproszonych również do rąk prywatnych. Jego biblioteka miała jakoby spalić się. Zathey sądził, że nie odpowiadało to prawdzie, a w rzeczywistości rękopisy były sprzedawane do prywatnych bibliotek w kraju i mogły służyć uczonym. W archiwum Biblioteki Kórnickiej sa ślady stosunków Tytusa Działyńskiego z Ignacym Onacewiczem, którego Działynski prosil o nabycie rekopisów. Rola Onacewicza jest znana nie tylko polskim uczonym (por. P. Bańkowski: "Rękopisy rewindykowane przez Polskę z ZSRR na podstawie traktatu ryskiego i ich dotychczasowe opracowania". Kraków 1937 s. 17).
- 500 a Brak zakończenia, które powinno brzmieć: "per iusticiam colunt ad sedes sidereas transferuntur.", por. Col. Vat. lat. 822 w opracowaniu Pelzera.
- 500 a Explicit liber de oculo morali fratris [po wyskrobaniu pierwotnego imienia] Nicolay lectoris dicti Sera[...] sub anno domini MCCCLXIII die VII mensis Januarii [7. I. 1363]
- 500 a Oprawa XIV w. w grube deski powlecznone szarobrązową skórą. Brzegi desek przycięte spadzisto. Na grzbiecie widoczne 3 wałki wiązadeł, u góry i u dołu starannie wykonane kapitałki. W przedniej okładce 2 otwory po gwoździach, na które zapinano zagubione dziś rzemyki zapięcia, w brzegu zagłębienie na wgniatający się rzemień. Na tylnej okładce wokół otworów rozpościerająca się rdza świadczy o dawnym umocowaniu rzemieni, z których pozostały tylko resztki.
- 500 a Składki są mieszane: po wierzchu karty z pergaminu, a dalej na przemian papier i pergamin. Takich nienumerowanych kwinternów ze śladami reklamantów obciętych przy oprawie jest 5. Druga część rękopisu składa się z samego papieru, tylko sekstern i kwintern. Na marginesie ostatniej karty rdza z gwoździa przytrzymującego rzemienie wygryzła dziurkę.
- 500 a Pergamin dość gruby, starannie po obu stronach gładzony. Papier ma znaki wodne, widoczne tylko częściowo na k. 14 i 68; przedstawiają koło na osi przeciętej u góry belką krzyża (podobne są u Briqueta nr 3168 - Pisa 1361 i u Piekosińskiego 728 - z rkpsu BJ 381 XIV w., 7 dziesiątek).
- 500 a Pismo w 1 kolumnie to pośpieszna minuskuła książkowa XIV w., dwu rąk. Ręka pierwsza do k. 60v., ręka druga od k. 61. Podobnie jak materiał i pismo, tak też i sposób rubrowania różni obie części rękopisu: w cz. 1 występują proste ciemnoczerwone inicjały, rubryki, podkreślenia i tytuły; w cz. 2 czerwień użyta do inicjałów, tytułów, podkreśleń i rubryk jest jaśniejsza, o odcieniu ceglastym.
- 520 a PETRUS LEMOVICENSIS: TRACTATUS DE OCULO MORALI k. 1-50v.
- 520 a Feria IV k. 62v.-72v.
- 520 a Funiculus triplex difficile rumpitur. [Eccl. 4, 12] k. 51-62v.
- 520 a Zbiór kazań wielkopostnych napisanych w 1280 r.: Aldobrandinus de Tuscanella: Scala fidei sive exposicio symboli apostolorum k. 51-72v.
- 530 d Mf 1453
- 541 c st. zas.
- 546 a Łac.
- 561 a "montis lisiec(?)" - [rkps 15 w. - resztki napisu na przedn. okł.] uzup. m Lisiec
- 561 a Ze zbioru Tytusa Działyńskiego d BK Dz. teol. 31 d BK I, B 12 w Działyński Tytus
- 561 a "Oculus abbatum moralis sub F. Nr 24 Scriptus a Nicolao Monacho A. [data poprawiana] 1363 die 7 Januari" - [rkps w w. Levebre] uzup. d F. Nr 24 r 1363 w Nicolaus monachus
- 561 a Biblioteka Świętokrzyska - [rkps k. 50v.] m Święty Krzyż? w benedyktyni Święty Krzyż?
- 561 a "-ati[...]rip[...]" [i poniżej:] "Transactiones"? "M. S. MCCCLIII" - [rkps fragm. ze zdrapanej naklejki na grzb.] - [rkps napis atramentem na skórze z 16-17 w. we fragm.] d 1853 r 16-17 w.
- 581 a por. M. Hornowska, H. Zdzitowiecka-Jasieńska: Zbiory rękopiśmienne w Polsce średniowiecznej. Warszawa 1947 s. 314; Levebre, oprac. katalog benedyktyńskiej biblioteki świętokrzyskiej - 18 w. uzup. a k. 51-72 Aldobrandinus lub Aldibrandinus de Tuscanella: Scala fidei sive exposicio symboli apostolorum, por. Cod. Vat. 822; Stegmüller: Rep. biblic. 1105; Käpelli: La tradizione manoscritta delle opere di Aldobrandino da Toscanella. "Archivum Fratrum Praedicatorum" V 8: 1938 (Inst. Hist. Fr. Praed.) s. 163-192 a k. 1-50v. Por. Cod. Vat. 1041 cyt. druk: De oculo morali aureus libellus Joannis Gualensis Anglici. Ed. L. Waddingus. Viterbi 1656 p. 1-244. O piśmie tym i aut. też jako Johannes Pecham druk. 1475 i in. por. Stegmüller: Rep. biblic. 6624, 1 oraz Glorieux: Repert. d. maitres en theologie nr 178a - tu wykaz rękopisów oraz cyt. Spettman w "Arch. Franc. Hist." 1923 p. 309-322
- 650
.
9
a Kościół katolicki x poradniki y 13-14 w. - 650
.
9
a Duchowieństwo katolickie x poradniki y 13-14 w. - 700
0
2
a Nicolaus c lector 1363 - 700
0
2
a Aldobrandinus de Tuscanella d (?-ca 1314) t Scala fidei sive Exposicio symboli apostolorum - 852 j BK 00012
- 999 d 17.02.21
Indeksy
- Sygnatura: BK 00012
- Autor (Twórca):
- Tytuł/nazwa obiektu :
- "Circa scalam per quam debemus [...]"
- De oculo morali.
- "[...] duodecimum posuit sanctus Mathias dicens carnis resurrectionem et vitam eternam. Amen etc. Rogemus".
- "[...] Et illic eriguntur ad illud regnum nos perducat qui sine fine vivit et regnat. Amen. Explicit liber de oculo morali fratris [po wyskrobaniu pierwotnego imienia] Nicolay lectoris dicti Sera... sub anno domini MCCCLXIII, die VII mensis Januarii [7. I. 1363]."
- "Funiculus triplex difficile rumpitur. [Ecc. 4,12]. Funiculus iste quo a terra trahimur ad celum [...]"
- "In nomine patris et filii et spiritus sancti. 'Iste liber monasterii Caluimontis qui intitulatur liber de oculo morali cum aliis ibidem contentis.' [...]"
- Nicolai Lectoris
- Oculus abbatum moralis
- "[...] O monarche qui te usque ad sidera exaltas quomodo diuersus in infernum disce qui se exaltat humiliabitur [...]"
- "'quatuor contra fidem requiruntur' Indigencia quidem fidei ostenditur quod [...]"
- Scala fidei sive Exposicio symboli apostolorum
- "Sciendum sicut potest elici [...]"
- "Si diligenter volumus [!] in lege domini meditari [...]"
- Tractatus
- Data: 1363
- Język: Łac.
- Osoby :
- Indeks rzeczowy :
- Proweniencja właściciel :