[Widok ruin zamku w Czorsztynie od wschodu] ; „Czorsztyn od wschodu” [Kajetan Wincenty Kielisiński] rysunek niesygnowany

Katalog
Muzealia
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

• Nr inwentarzowy: AO 1073/041
  • Sygnatura : AO XV 1073/41
  • Autor : Kielisiński, Kajetan Wincenty (1808-1849) autor autor
  • Tytuł/nazwa : [Widok ruin zamku w Czorsztynie od wschodu] ; „Czorsztyn od wschodu” [Kajetan Wincenty Kielisiński]
  • Miejsce : [b.m., rys. z natury] [b.d., między 1834 i 1840]
  • Seria/cykl : rysunek niesygnowany
  • Opis : Rysunek przedstawia widok ruin zamku w Czorsztynie od wschodu. Na pierwszym planie fragment poprzecznej względem osi pola obrazowego drogi, za którą uskok terenu; przy lewym dolnym narożu obrazu za uskokiem widoczny spadzisty dach domu z pojedynczym kominem. Za uskokiem wyżynny krajobraz z wyrastającymi w kilku miejscach skałami. Na bliższym planie skały przy lewej krawędzi pola obrazowego, nieco dalej, bliżej osi pola obrazowego kolejne nieregularne wypiętrzenie. Na dalszym planie dolina ze skrzyżowaniem wijących się dróg, przy którym pojedyncze, liściaste drzewo. Za skrzyżowaniem wypiętrzenie dwóch skalistych wzgórz, ujmujących drogę biegnącą jarem na osi, w głąb pola obrazowego. Na wzgórzu po prawej ruina zamku. Budynek prostopadłościenny, ujęty narożnikowo, z elewacją po prawej trójkondygnacyjną, wspartą w pierwszej kondygnacji parą niskich skośnych przypór, z przyporą na osi sięgającą korony murów. Dwie wyższe kondygnacje czteroosiowe, z prostokątnymi oknami oraz okienkami szczelinowymi u korony murów, nad którą po prawej widoczny zarys komina. Elewacja po lewej częściowo ukruszona, z dużą, zamkniętą półkoliście arkadą bramną, nad którą bliżej naroża zachowane dwa prostokątne okna górnej kondygnacji. Na prawo wyrwa w murze obniżająca się ku narożu, do którego dostawiony krótki odcinek kurtynowej ściany. Nad wyrwą widoczna tylna elewacja oraz wysoki komin. U podnóża wzgórza po lewej płot, kolejny płot między wzgórzami na osi, dalej kolejne wypiętrzenie terenu porośnięte lasem.
  • Liczba/objętość : 0
  • Materiał i technika wykonania: papier rysunek ołówkiem ; rękopis ołówkiem
  • Opis formalny : Rysunek i rękopis ołówkiem na papierze ze znakiem wodnym.
  • Wymiary : 21,2 x 29,2 cm (wym. karty)
  • Język : pol
  • Proweniencja: zakup 1967 1528 a 1967
  • Forma/rodzaj/gatunek: Rysunek ołówkiem Rysunki
  • Hasła przedmiotowe :
    • Mękicki, Rudolf (1887-1942) Mękicka, Julia (1899-1987) właściciel proweniencja