[Krajobraz górski z wodospadem] Hruzik, Jan Kanty (1809–1891) rysunek niesygnowany

Katalog
Muzealia
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

• Nr inwentarzowy: CO 0098
  • Sygnatura : CO VIII 98
  • Autor : Działyńska, Gryzelda Celestyna (Celina) z Zamoyskich (1804-1883) Hruzik, Jan Kanty (1809–1891) autor autor
  • Tytuł/nazwa : [Krajobraz górski z wodospadem] Hruzik, Jan Kanty (1809–1891)
  • Miejsce : [b.m.] [b.d., 2. połowa XIX w. (przed 1891)]
  • Seria/cykl : rysunek niesygnowany
  • Opis : Obraz (w dyspozycji pionowej) przedstawia krajobraz górski. Na pierwszym planie, w lewej części pola obrazowego wysoki, wąski wodospad, sięgający górnej krawędzi pola. Wodospad rysowany białą i na krawędziach niebieską kredką spada z wysokiej skały o kolorach w odcieniach ugrów, obrośniętej z rzadka roślinnością. Skała po prawej stronie obrośnięta na grzbiecie, w części środkowej i u dołu, rdzawozieloną roślinnością, w środkowej części pola obrazowego cofa się, tworząc półkę skalną. Na krawędzi półki przedstawiono trzech mężczyzn w kapeluszach; dwóch stojących i jednego klęczącego na czworakach. Mężczyzna na czworakach pochyla się nad krawędzią skały chcąc złapać w rękę spadającą wodę. Za nim stoi mężczyzna z teczką pod pachą, wskazujący ku górze, na prawo zaś postać rozkładająca sztalugi (?). Pod półką skalną leży obalone drzewo. Na lewo od niego wodospad wpada do zbiornika wodnego, w środku którego leży ogromny głaz. Skała po drugiej stronie wodospadu, przedstawiona na osi pola obrazowego porośnięta jest skąpo roślinnością w różnych odcieniach zieleni, brązów i ugrów. Na lewo od niej przedstawiono niemal pionowe ściany dwóch pasm górskich, ciągnących się w głąb pola obrazowego, w barwach zmieniających się zgodnie z prawami perspektywy powietrznej (od ugrów i szarości przez błękit po biel). Po lewej stronie w oddali, w lewym górnym narożu pola obrazowego ukazano szczyt odznaczający się wysokością, sięgający nieco zachmurzonego nieba. U dołu zwalone skały porośnięte niską roślinnością, dalej początek świerkowego lasu niknący w dolinie pasm górskich. Na odwrociu obrazu w dyspozycji poziomej przedstawiono krajobraz nizinny z górami na horyzoncie. Na pierwszym planie dolinka z drzewem po lewej stronie, przy krawędzi pola obrazowego, dalej, nieco na lewo od osi pola dwie chatki ogrodzone płotem. Po prawej stronie na kolejnym planie zielone pola i wzniesienie na którym stoi kościół z wieżą i sygnaturką. Pod wzniesieniem kilka chat z dachami dwuspadowymi. Dalej krajobraz przecinają dwie wstęgi rozwidlającej się rzeki, płynącej po ukosie w górę od lewej strony pola obrazowego ku prawej. W widłach rzecznych półwysep z miastem, w którym wielkością wybijają się przedstawione nieco na prawo od osi pola wysoki kościół z wieżą i transeptem oraz ratusz z wieżą. Na lewo od osi pola pośród domów miejskich wyrastają kolejne dwa nieco wyższe, piętrowe budynki, spośród których ten bliższy widza nakryty jest dachem łamanym. Za miastem meandrująca rzeka przecina zielone pola, przechodzące w rosnące wzgórza i w końcu w wysokie góry na horyzoncie. Kolorystyka zmienia się zgodnie z zasadami perspektywy powietrznej; na pierwszym planie ugry, przemieszane dalej z zieleniami i błękitami, na horyzoncie coraz bledsze błękity.
  • Liczba/objętość : 1 k.
  • Materiał i technika wykonania: papier akwarela
  • Opis formalny : Akwarela na papierze.
  • Wymiary : 26,9 x 33,3 cm (wym. karty)