Ignacy (1754–1797), Ksawery (1756–1819) i Szczęsna z Woroniczów (1770–1831) Działyńscy Franciszek Smuglewicz

Katalog
Muzealia
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Nr inwentarzowy: MK 03293
  • Sygnatura : MK 3293
  • Tytuł/nazwa : Ignacy (1754–1797), Ksawery (1756–1819) i Szczęsna z Woroniczów (1770–1831) Działyńscy Franciszek Smuglewicz
  • Miejsce : około 1792
  • Opis : Portret potrójny, z kobiecą postacią siedzącą i dwiema postaciami męskimi, stojącymi. W lewej części pola obrazowego młoda kobieta, Szczęsna Woroniczówna, zwrócona twarzą w trzech czwartych w lewo, sylwetką na wprost, ubrana w białą, zwiewną suknię z prostokątnym dekoltem, o krótkich, sięgających połowy ramienia, transparentnych rękawach zdobionych sznurem korali i złotą przepaską z czerwonymi kamieniami. Na suknię zarzucony błękitny płaszcz podbity na liliowo, obejmujący postać z tyłu i opadający na kolana. Twarz kobiety rumiana, oczy szeroko rozstawione, niebieskie, włosy rude, kędzierzawe, rozpuszczone, opadające na ramiona. Na stopach białe buciki. Kobieta siedzi na klasycystycznym krześle z wygiętym w łuk oparciem, z widoczną, rzeźbioną nogą przypominającą hermę. Lewą ręka postaci wsparta na poduszce, prawa wyciągniętą w lewo, trzymającą dłoń mężczyzny stojącego obok. Nogi kobiety poniżej kolan skrzyżowane. Na prawo od niej, na osi obrazu, pod połączonymi dłońmi złoty, rzeźbiony, antykizujący athénienne na wielobocznym cokole, z giętymi nogami zakończonymi wolutami, zwieńczonymi postaciami sfinksów wspierających misę z krawędzią dekorowaną ornamentem wolich oczu. Mężczyzna trzymany za rękę przez kobietę, Ignacy Działyński, zwrócony jest twarzą w trzech czwartych w prawo, sylwetką w trzech czwartych w lewo, ubrany w błękitny płaszcz podbity na złoto, zakrywający całą sylwetkę poza wysuniętą prawą ręką, okutą w srebrny karwasz, dolnymi częściami nóg ze srebrnymi nagolennikami i stopami ubranymi w żelazne trzewiki, a także białym kołnierzykiem na szyi przewiązanym czarną chustką. Twarz rumiana, z szeroko rozstawionymi, brązowymi oczami, włosy kędzierzawe, siwe, zakrywające czubki uszu, zaczesane do tyłu. U jego stóp przy prawym dolnym narożu pola obrazowego, na kamiennej posadzce w ochrach złoty hełm z wysokim, białym pióropuszem, zdobiony płaskorzeźbą przedstawiającą gryfa, z wolutami przy krawędziach dolnych dzwonu i niewielkimi policzkami zagiętymi na końcach w woluty. Za postacią Ignacego, na prawo od osi pola obrazowego na drugim planie widoczny w partii popiersia Ksawery Działyński ubrany w złoty płaszcz z widocznym pod szyją białym kołnierzykiem, zwrócony twarzą i sylwetką w trzech czwartych w prawo. Na twarzy cień zarostu, oczy niebieskie na głowie siwa peruka z zawiniętymi nad uszami papilotami. Za nim w tle frontowa część jońskiego prostylosu z herbem działyńskich w polu tympanonu. W lewej części pola obrazowego, za postacią Szczęsnej Woroniczówny ocieniony posąg Ateny, z tarczą przy nogach, zwróconej twarzą i sylwetką w trzech czwartych w prawo, o nieco pochylonej głowie z warkoczem zaplecionym na głowie i laską w lewej ręce wzniesionej na wysokość piersi, ubranej w antyczne szaty. Za nią w tle przy lewej krawędzi pola obrazowego ciemna korona liściastego drzewa. Powyżej ciemne, okryte purpurowymi chmurami niebo, z przejaśnieniem błękitu nad głową Ignacego Działyńskiego.
  • Liczba/objętość : 1
  • Materiał i technika wykonania: płótno olej ; malarstwo olejne na płótnie
  • Opis formalny : Obraz olejny na płótnie.
  • Wymiary : 206 x 141 cm
  • Proweniencja: stary zasób

Pliki

A-sesja 20-2213.tif (529 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 20-2215.tif (220 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny