Wjazd poselstwa kanclerza Jerzego Ossolińskiego (1595–1650) do Rzymu w 1633 r. nieokreślony malarz włoski

Baza danych
Muzealia
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Nr inwentarzowy: MK 03363
  • Sygnatura : MK 3363
  • Tytuł/nazwa : Wjazd poselstwa kanclerza Jerzego Ossolińskiego (1595–1650) do Rzymu w 1633 r. nieokreślony malarz włoski
  • Miejsce : około 1640
  • Opis : Obraz przedstawia procesyjny, paradny przejazd przez Rzym Jerzego Ossolińskiego ze świtą dworu. Pochód rozpoczynający się w lewej części pola obrazowego, z mężczyznami w strojach wschodnich idącymi środkiem oraz żołnierzami i piechurami po bokach. Przy lewej krawędzi pola obrazowego mężczyzna ujęty w trzech czwartych w prawo, na siwym koniu ze złotym rzędem i wielobarwnym pióropuszem, ubrany w czerwony żupan ze złotym szamerunkiem, na który nałożony błękitny płaszcz w różowe kwiaty, podbity futrem sobolowym, ze złotym kołnierzem. Na głowie czerwony kołpak ze złotym otokiem i piórem z boku. Wokół mężczyzny jadący konno duchowni w czarnych szatach i kapeluszach z szerokimi rondami. Przed nim na pierwszym planie w lewej części pola obrazowego szwajcarzy ograniczający pochód, z halabardami na ramionach. W wewnętrznej części pochodu szereg konnych mężczyzn ubranych analogicznie jak postać we wschodnim stroju, w szatach o różnych kolorach, na koniach różnej maści, zwróconych w różnych kierunkach, ciągnący się pochodem aż do osi obrazu. Za nimi, na dalszym planie, przy drugim brzegu pochodu mężczyźni w czarnych szatach i kapeluszach, z białymi kołnierzami na ramionach, gdzieniegdzie także żołnierze z halabardami. W lewym dolnym narożu pola obrazowego grupa rzymian, między którymi dzieci, przyglądających się pochodowi. W tle pochodu w lewej części pola obrazowego brunatna architektura; przy krawędzi obrazu łuk triumfalny, na prawo niewielki plac na którym rzędy rzymian obserwujących widowisko, za nimi ujęta w widoku narożnikowym bazylika z renesansową fasadą, długimi nawami i oktagonalną kopułą nad transeptem. Na prawo od niej mur za którym wysoka kampanila oraz dalsze zabudowania. W murze barokowa brama. Przed nim ustawione czerwone i czarne powozy, w których szlachta obserwująca pochód. W środkowej części obrazu na pierwszym planie szereg czarnych kolas zaprzężonych w konie, ze stojącą na osi tyłem grupką mężczyzn w czarnych szatach, przyglądających się wydarzeniom. Przy bliższym brzegu pochodu szereg pieszych mężczyzn w kolorowych żupanach, kontuszach i deliach, z kolorowymi kołpakami na głowach, trzymających w rękach czekany. Między nimi na osi i na lewo od osi pola obrazowego dwaj konni mężczyźni w czarnych strojach, na wspiętych wierzchowcach stojących tyłem w trzech czwartych w prawo lub w lewo, kierujący pochodem. W środkowej części pochodu konni mężczyźni we wschodnich strojach. Wśród nich wyróżniający się długością piór przy kołpaku, przedstawiony na osi mężczyzna na siwym koniu z różowym pióropuszem izłotym rzędem, ubrany w czerwone spodnie i niebieski żupan, na który ubrany czerwony płaszcz zdobiony złotymi pasami, z szerokim, złotym kołnierzem. Głowa mężczyzny uniesiona, z czarną brodą, na niej czerwony kołpak ze złotym piórem i przypiętymi z tyłu błękitnymi, długimi skrzydłami. Na dalszym planie, za tą częścią pochodu kilka kolas, między nimi na czarnym postumencie wysoka, beżowa kolumna, za nią mur na którym zawieszone kolorowe chorągiewki. W tle targ, za którym zielone wzgórza. W prawej części pola obrazowego na prawo os osi kilka dalszych, czarnych i czerwonych kolas, w tym jedna zaprzężona w spłoszonego konia, przy którym starający się go okiełznać woźnica. Przed mężczyzną ze skrzydłami przy kołpaku, kilka spłoszonych, siwych koni ubranych w błękitne lub czerwone rzędy, zdobione złotymi ornamentami, przytrzymywanych za uzdy przez czeladź w turbanach, kolorowych strojach ze spodniami na nogach i kubrakami na ramionach. Na prawo od nich grupa mężczyzn w zielonych strojach z szerokimi, białymi rękawami, jadących konno, z czerwonymi kołpakami z pomarańczowymi piórami na głowach, w pomarańczowych spodniach i złotych butach. Na ich czele mężczyzna na uskrzydlonym, siwym koniu, ubrany w antykizujący, złoty kirys z fartuchem w postaci złotych pasów na zielonej spódnicy, z purpurową szarfą przewieszoną przez pierś, złotymi butami i uskrzydlonym hełmem na głowie, trzymający w wyciągniętej w górę ręce włócznię. Przed nim grupa konnych mężczyzn w purpurowych kaftanach z niebieskimi rękawami i spodniami, w złotych butach i czerwonych kołpakach z białymi piórami. Na ich czele szereg konnych trębaczy w ciemnych kaftanach ze złotymi kamizelami, przewiązanych złotymi paskami, na koniach których grzbiety przykryte czerwonymi czaprakami. Na głowach trębaczy bordowe czapki ze złotymi piórami, w rękach złote trąby z czerwonymi banderolami. Przy prawej krawędzi pola obrazowego zbity tłum gapiów (?), u dołu czarna kolasa, na dalszym planie przy budynku biały, wspięty koń z pióropuszem na łbie. W dolnej części pola obrazowego, między kolasami kilku mężczyzn w kolorowych strojach, za pochodem, w tle, w prawej części pola obrazowego, schematycznie rysowane, brunatne budynki mieszkalne. Między dwoma z nich zawieszone dwa ciemne dzwony. Za nimi, bliżej osi obrazu zielone wzgórze, po prawej zarys szarych świątyń. Powyżej, nad horyzontem szarobłękitne, zachmurzone niebo.
  • Liczba/objętość : 1
  • Materiał i technika wykonania: płótno olej ; malarstwo olejne na płótnie
  • Opis formalny : Obraz olejny na płótnie.
  • Wymiary : 122 x 338,5 cm
  • Proweniencja: stary zasób

Egzemplarze