"Vladislaus IV Dei Gratia Rex Poloniae ac Sweciae, etc,"

Library catalog
Collection of graphic prints
Download bibliographic description

Description

  • ID: A 2427
  • Title : "Vladislaus IV Dei Gratia Rex Poloniae ac Sweciae, etc,"
  • Author : Jode, Pieter de post 1604-post 1674
  • Content: Graficzne przedstawienie portretowe Władysława IV Wazy (1595-1648). Portret w pionowy owal, w kompozycji w pionowy prostokąt, z obramieniem, opisem i sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, zawierająca opis. Odbita na papierze czerpanym, wtórnie naklejona na inny, większy. Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Pietera de Jode II (1606-ca1674), sygnowana, niedatowana. Zapewne z pierwszej połowy XVII wieku. Przedstawienie w typie portretowym Władysława IV Wazy (1595-1648), jako króla Polski i Szwecji, w zbroi, na której strój cywilny, z atrybutami dowódcy i króla, w pionowy owal, w nieco większej kompozycji w pionowy prostokąt, obramionej, zwierającej opis i sygnaturę. Mężczyzna ukazany w formie półpostaci, zwrócony en trois quarts, swym prawym polikiem i ramieniem do widza. Wiek podeszły. Twarz pociągła. Szpakowaty zarost: okazały wąs o podwiniętych ku górze końcówkach, oraz broda w szpic, wąska ale dość długa. Wzrok wpatrzony we widza, oczy średnio ciemne. Włosy długie, także szpakowate, faliste, nad czołem grzywka, bokami opadające falami, zasłaniające uszy (widoczna końcówka prawego), na plecy, jedynie przy lewym poliku portretowanego rozpuszczone, pojedynczy długi kosmyk w stronę piersi, zakończony niedużą jasną wstążką związaną w kokardę (na kołnierzu). Głowa bez nakrycia. Ubrany w zbroję płytową, nitowaną. Widoczne jedynie fragmenty: część napierśnika (w okolicy brzucha), elementy naramienników (prawa ręka). W stanie przepasany wąskim pasem. Na zbroi płaszcz obszyty jasnym futrem (zapewne gronostajowym), dekoracyjnie wywinięty na prawej ręce, drapowany. Na szyi wielkich rozmiarów biały kołnierz, prostokątny, w połowie haftowany, wyłożony na obojczyki, aż po ramiona. Prawa ręka zgięta w łokciu, uniesiona, widoczne przedramię w zbroi, naga dłoń zaciśnięta i wsparta na trzymanym niemal pionowo regimencie. Lewa praktycznie niewidoczna spod płaszcza. Na odsłoniętym na przedzie fragmencie napierśnika Order Złotego Runa, zawieszony nisko (wysokość brzucha), na wstążce wyłaniającej się spod płaszcza. W tle za postacią (przy jej lewym barku), korona królewska zamknięta, zwieńczona kulą z krzyżem, dekorowana jubilersko, zapewne na postumencie. Za głową i koroną (a więc po środku i z prawej) kotara, średniej jasności, lekko drapowana. Z lewej gruby sznur od tejże, przepleciony, z pojdeynczym dużym kutasem, na tle zarysów obłoków/nieba. Portret w pionowy owal, w większej kompozycji w pionowy prostokąt, w typie en grisaille, ukazany niczym obraz w architektonicznym obramieniu, o charakterze płycin, o sfazowanych, cieniowanych wykrojach. Całość na poziomo szrafowanym tle - jakby ściany. Wokół centralnego owalu cztery wypukłe trójkąty. Poniżej, na tle gzymsu, niewysoki, szeroki cokolik, ujęty po bokach spływami wolutowymi, z pozbawioną szrafowania płyciną, mieszczącą u góry opis w dwu wersach: "VLADISLAUS. IV. Dei Gratia REX Polonia[e] ac Svvecia[e], etc,", niżej, z lewej sygnaturę: "P. de Iode fecit et excud.". Światło od strony widza, z prawej, z góry. Kompozycja w pionowy prostokąt, z obramieniem pojedynczą linią. Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, dość cienkiego, zawierającego filigran, wtórnie przyciętego tuż przy krawędzi kompozycji (możliwe, że po linii odcisku). Odcisk odcięty. Odwrocie puste. Stan dobry. Wtórnie naklejony na inny papier czerpany, w mocno żółtym odcieniu, średniej grubości, sporej wielkości, dużo większy niż oryginalny, przycięty w pionowy prostokąt. Oryginał podklejony górą, pośrodku większego, zaś wokół niego wykreślone piórem dwa prostokąty dodatkowego obramienia, większy i mniejszy. Odwrocie puste. Papier w stanie dobrym, ślady niedużego zalania u dołu na odwrociu. Władysław IV (1595-1648), z dynastii Wazów, syn Zygmunta III Wazy i Anny Habsburżanki. Elekcyjny król Polski 1632-1648, tytularny król Szwecji 1632-1648, car Rosji formalnie 1610-1613, tytularny do 1634. Wszechstronnie wykształcony, utalentowany wojskowo i politycznie. Uczestnik wojen o tron moskiewski (Moskwa, Smoleńsk), przywódca czasu wojen tureckich (Chocim), powstań kozackich, rywalizacji o tron szwedzki. Twórca floty bałtyckiej. Miłośnik i mecenas sztuk (malarstwa, rysunków, rycin, muzyki, teatru, opery).
  • Authors ID: "P. de Iode fecit et excud." lewa, dół
  • Inscriptions : "VLADISLAUS. IV. Dei Gratia REX Polonia[e] ac Svvecia[e], etc,"
  • Material and production technique: papier miedzioryt
  • Dimensions: kompozycja (ramka) 16,6 x 11,9 cm ; papier1 16,9 x 12,2 cm ; papier2 31,1 x 24,6 cm

MARC

  • 002 a A 2427
  • 003 a Jode, Pieter de d post 1604-post 1674
  • 004 a "Vladislaus IV Dei Gratia Rex Poloniae ac Sweciae, etc,"
  • 009 a Graficzne przedstawienie portretowe Władysława IV Wazy (1595-1648). Portret w pionowy owal, w kompozycji w pionowy prostokąt, z obramieniem, opisem i sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, zawierająca opis. Odbita na papierze czerpanym, wtórnie naklejona na inny, większy. Prawdopodobnie pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Pietera de Jode II (1606-ca1674), sygnowana, niedatowana. Zapewne z pierwszej połowy XVII wieku. Przedstawienie w typie portretowym Władysława IV Wazy (1595-1648), jako króla Polski i Szwecji, w zbroi, na której strój cywilny, z atrybutami dowódcy i króla, w pionowy owal, w nieco większej kompozycji w pionowy prostokąt, obramionej, zwierającej opis i sygnaturę. Mężczyzna ukazany w formie półpostaci, zwrócony en trois quarts, swym prawym polikiem i ramieniem do widza. Wiek podeszły. Twarz pociągła. Szpakowaty zarost: okazały wąs o podwiniętych ku górze końcówkach, oraz broda w szpic, wąska ale dość długa. Wzrok wpatrzony we widza, oczy średnio ciemne. Włosy długie, także szpakowate, faliste, nad czołem grzywka, bokami opadające falami, zasłaniające uszy (widoczna końcówka prawego), na plecy, jedynie przy lewym poliku portretowanego rozpuszczone, pojedynczy długi kosmyk w stronę piersi, zakończony niedużą jasną wstążką związaną w kokardę (na kołnierzu). Głowa bez nakrycia. Ubrany w zbroję płytową, nitowaną. Widoczne jedynie fragmenty: część napierśnika (w okolicy brzucha), elementy naramienników (prawa ręka). W stanie przepasany wąskim pasem. Na zbroi płaszcz obszyty jasnym futrem (zapewne gronostajowym), dekoracyjnie wywinięty na prawej ręce, drapowany. Na szyi wielkich rozmiarów biały kołnierz, prostokątny, w połowie haftowany, wyłożony na obojczyki, aż po ramiona. Prawa ręka zgięta w łokciu, uniesiona, widoczne przedramię w zbroi, naga dłoń zaciśnięta i wsparta na trzymanym niemal pionowo regimencie. Lewa praktycznie niewidoczna spod płaszcza. Na odsłoniętym na przedzie fragmencie napierśnika Order Złotego Runa, zawieszony nisko (wysokość brzucha), na wstążce wyłaniającej się spod płaszcza. W tle za postacią (przy jej lewym barku), korona królewska zamknięta, zwieńczona kulą z krzyżem, dekorowana jubilersko, zapewne na postumencie. Za głową i koroną (a więc po środku i z prawej) kotara, średniej jasności, lekko drapowana. Z lewej gruby sznur od tejże, przepleciony, z pojdeynczym dużym kutasem, na tle zarysów obłoków/nieba. Portret w pionowy owal, w większej kompozycji w pionowy prostokąt, w typie en grisaille, ukazany niczym obraz w architektonicznym obramieniu, o charakterze płycin, o sfazowanych, cieniowanych wykrojach. Całość na poziomo szrafowanym tle - jakby ściany. Wokół centralnego owalu cztery wypukłe trójkąty. Poniżej, na tle gzymsu, niewysoki, szeroki cokolik, ujęty po bokach spływami wolutowymi, z pozbawioną szrafowania płyciną, mieszczącą u góry opis w dwu wersach: "VLADISLAUS. IV. Dei Gratia REX | Polonia[e] ac Svvecia[e], etc,", niżej, z lewej sygnaturę: "P. de Iode fecit et excud.". Światło od strony widza, z prawej, z góry. Kompozycja w pionowy prostokąt, z obramieniem pojedynczą linią. Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, dość cienkiego, zawierającego filigran, wtórnie przyciętego tuż przy krawędzi kompozycji (możliwe, że po linii odcisku). Odcisk odcięty. Odwrocie puste. Stan dobry. Wtórnie naklejony na inny papier czerpany, w mocno żółtym odcieniu, średniej grubości, sporej wielkości, dużo większy niż oryginalny, przycięty w pionowy prostokąt. Oryginał podklejony górą, pośrodku większego, zaś wokół niego wykreślone piórem dwa prostokąty dodatkowego obramienia, większy i mniejszy. Odwrocie puste. Papier w stanie dobrym, ślady niedużego zalania u dołu na odwrociu. Władysław IV (1595-1648), z dynastii Wazów, syn Zygmunta III Wazy i Anny Habsburżanki. Elekcyjny król Polski 1632-1648, tytularny król Szwecji 1632-1648, car Rosji formalnie 1610-1613, tytularny do 1634. Wszechstronnie wykształcony, utalentowany wojskowo i politycznie. Uczestnik wojen o tron moskiewski (Moskwa, Smoleńsk), przywódca czasu wojen tureckich (Chocim), powstań kozackich, rywalizacji o tron szwedzki. Twórca floty bałtyckiej. Miłośnik i mecenas sztuk (malarstwa, rysunków, rycin, muzyki, teatru, opery).
  • 010 a "P. de Iode fecit et excud." c lewa, dół
  • 011 a "VLADISLAUS. IV. Dei Gratia REX | Polonia[e] ac Svvecia[e], etc,"
  • 013 a papier b miedzioryt
  • 015 a kompozycja (ramka) 16,6 x 11,9 cm ; papier1 16,9 x 12,2 cm ; papier2 31,1 x 24,6 cm
  • 022 a Władysław IV d 1595-1648
  • 040 a ŁB