"Illrmus . Princeps . Dux . Pomer: Samborius . Villis . Iuribus . Libertatibus . Olivam Magnifice Dotavit ."
- Library catalog
- Collection of graphic prints
- Download bibliographic description
Description
- ID: A 2474
- Title : "Illrmus . Princeps . Dux . Pomer: Samborius . Villis . Iuribus . Libertatibus . Olivam Magnifice Dotavit ."
- Content: Graficzne przedstawienie wizerunku Sambora I gdańskiego (ca1150-ante1205). Portret w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, dopiską i z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej, dopiską powyżej. Odbita na papierze czerpanym. Pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Johanna Ernsta Gericke (1720-post1769), sygnowana, wykonana w Berlinie, datowana przez autora na rok 1749. Wizerunek (w typie portretowym) Sambora I gdańskiego (ca1150-ante1205), namiestnika Pomorza Gdańskiego, jako (rzekomego) księcia pomorskiego i fundatora klasztoru w Oliwie, w historyzującym stroju dworskim, z czapką, mieczem i elementami zbroi, w pionowy prostokąt, w kompozycji obramionej, opisanej, sygnowanej. Mężczyzna ukazany w całej postaci, jako stojący, zwrócony delikatnie en trois quarts, głowa swym lewym polikiem do widza, reszta ciała niemal frontalnie. Wiek dojrzały, może podeszły. Twarz owalna. Smukły wąs, oraz broda, wyraźnie podzielona na dwie połówki, szpakowata. Wzrok mimo widza, wpatrzony w dal, zgodnie ze zwrotem głowy, oczy ciemne. Włosy długie, szpakowate, kręcone, bokami opadające, zasłaniające uszy, wyłożone na obojczyki, zapewne też na plecy. Na głowie charakterystyczna czapka: kulista, z rondem nacinanym w patki, z wielkim jasnym piórem ze środka w tył (egreta). Ubrany w strój dworski. Obcisła jasna szata, gładka, długa po kolana, zapinana na rząd szamerowanych guzików na przedzie, od pasa w dół poły rozchylone, mocno odchylona lewa, odsłaniająca lewe kolano, widoczne podbicie futrem gronostajowym. Na piersi dwa łańcuchy, na niższym medalion w romb. W pasie przepasany dość cienkim materiałem. U lewego boku postaci przytroczony spory miecz, ukośnie w tył, widoczna rękojeść z jelcem, między nogami fragment głowni. Na nogach pludry, po kolano, jasne, ozdobnie ponacinane. Na łydkach pończochy, pod kolanem dekoracja z nacięciami (podobna do ronda czapki). Na stopach buty, ponacinane (jak pludry), z ostrogami. Postać stoi w delikatnym kontrapoście. Od góry ukazanego otula płaszcz z jasnego, wzorzystego materiału, obszyty mocno ciemnym futrem na barkach, z gronostajowym kołnierzykiem. Spod rozchylonego, ale oplecionego wokół rąk płaszcza, widoczne jedynie dłonie: lewa wsparta pod bok, prawa wyciągnięta w przód, wsparta na hełmie. Postać stoi w zamarkowanym wnętrzu, na posadzce. Z lewej nieduży fragment stołu, noga (stylizacja na lwią łapę) wsparta na kuli, przykryty jasnym, wzorzystym obrusem, zakończonym frędzlami. Na blacie elementy zbroi: rękawica i hełm typu przyłbica, z pióropuszem. Tło (ściana) oddane delikatnym poziomym szrafowaniem. Światło od strony widza, z lewej, z góry. Portret w pionowy prostokąt, ujęty obramieniem z dwu linii: cienkiej wewnątrz i mocno pogrubionej na zewnątrz. Poniżej rytowana inskrypcja, w języku łacińskim, w czterech wersach, wersalikami: "ILLRMUS . PRINCEPS . DUX . POMER: SAMBORIUS . VILLIS . IURIBUS . LIBERTATIBUS . OLIVAM MAGNIFICE DOTAVIT .". Tuż pod nią, z prawej, nieduża sygnatura: "I. E. Gericke, fec: Berol: 1749.". Ponad obramieniem kompozycji, u góry z lewej, rytowana dopiska dotycząca przeznaczenia: "ad prooem: Tomi 11. No:11.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, przeciętnej grubości, przyciętego z pozostawieniem sporych marginesów w stosunku do kompozycji (z wyjątkiem dołu). Odcisk płyty słabo widoczny, płyta prostokątna, pionowa. Odwrocie puste, 3 fragmenty bibułki oraz fragmenty podklejeń grubszym papierem w 3 narożach (reszta odcięta). Papier w stanie dobrym.
- Inscriptions : "I. E. Gericke, fec: Berol: 1749." prawa, dół
- Material and production technique: papier miedzioryt
- Dimensions: portret (ramka) 25,9 x 14,3 cm ; z opisem, dopiską i sygn. 29,5 x 14,3 cm ; papier 31,4 x 18,5 cm
MARC
- 002 a A 2474
- 004 a "Illrmus . Princeps . Dux . Pomer: Samborius . Villis . Iuribus . Libertatibus . Olivam Magnifice Dotavit ."
- 009 a Graficzne przedstawienie wizerunku Sambora I gdańskiego (ca1150-ante1205). Portret w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, dopiską i z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej, dopiską powyżej. Odbita na papierze czerpanym. Pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Johanna Ernsta Gericke (1720-post1769), sygnowana, wykonana w Berlinie, datowana przez autora na rok 1749. Wizerunek (w typie portretowym) Sambora I gdańskiego (ca1150-ante1205), namiestnika Pomorza Gdańskiego, jako (rzekomego) księcia pomorskiego i fundatora klasztoru w Oliwie, w historyzującym stroju dworskim, z czapką, mieczem i elementami zbroi, w pionowy prostokąt, w kompozycji obramionej, opisanej, sygnowanej. Mężczyzna ukazany w całej postaci, jako stojący, zwrócony delikatnie en trois quarts, głowa swym lewym polikiem do widza, reszta ciała niemal frontalnie. Wiek dojrzały, może podeszły. Twarz owalna. Smukły wąs, oraz broda, wyraźnie podzielona na dwie połówki, szpakowata. Wzrok mimo widza, wpatrzony w dal, zgodnie ze zwrotem głowy, oczy ciemne. Włosy długie, szpakowate, kręcone, bokami opadające, zasłaniające uszy, wyłożone na obojczyki, zapewne też na plecy. Na głowie charakterystyczna czapka: kulista, z rondem nacinanym w patki, z wielkim jasnym piórem ze środka w tył (egreta). Ubrany w strój dworski. Obcisła jasna szata, gładka, długa po kolana, zapinana na rząd szamerowanych guzików na przedzie, od pasa w dół poły rozchylone, mocno odchylona lewa, odsłaniająca lewe kolano, widoczne podbicie futrem gronostajowym. Na piersi dwa łańcuchy, na niższym medalion w romb. W pasie przepasany dość cienkim materiałem. U lewego boku postaci przytroczony spory miecz, ukośnie w tył, widoczna rękojeść z jelcem, między nogami fragment głowni. Na nogach pludry, po kolano, jasne, ozdobnie ponacinane. Na łydkach pończochy, pod kolanem dekoracja z nacięciami (podobna do ronda czapki). Na stopach buty, ponacinane (jak pludry), z ostrogami. Postać stoi w delikatnym kontrapoście. Od góry ukazanego otula płaszcz z jasnego, wzorzystego materiału, obszyty mocno ciemnym futrem na barkach, z gronostajowym kołnierzykiem. Spod rozchylonego, ale oplecionego wokół rąk płaszcza, widoczne jedynie dłonie: lewa wsparta pod bok, prawa wyciągnięta w przód, wsparta na hełmie. Postać stoi w zamarkowanym wnętrzu, na posadzce. Z lewej nieduży fragment stołu, noga (stylizacja na lwią łapę) wsparta na kuli, przykryty jasnym, wzorzystym obrusem, zakończonym frędzlami. Na blacie elementy zbroi: rękawica i hełm typu przyłbica, z pióropuszem. Tło (ściana) oddane delikatnym poziomym szrafowaniem. Światło od strony widza, z lewej, z góry. Portret w pionowy prostokąt, ujęty obramieniem z dwu linii: cienkiej wewnątrz i mocno pogrubionej na zewnątrz. Poniżej rytowana inskrypcja, w języku łacińskim, w czterech wersach, wersalikami: "ILLRMUS . PRINCEPS . DUX . POMER: | SAMBORIUS . | VILLIS . IURIBUS . LIBERTATIBUS . | OLIVAM MAGNIFICE DOTAVIT .". Tuż pod nią, z prawej, nieduża sygnatura: "I. E. Gericke, fec: Berol: 1749.". Ponad obramieniem kompozycji, u góry z lewej, rytowana dopiska dotycząca przeznaczenia: "ad prooem: Tomi 11. No:11.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, przeciętnej grubości, przyciętego z pozostawieniem sporych marginesów w stosunku do kompozycji (z wyjątkiem dołu). Odcisk płyty słabo widoczny, płyta prostokątna, pionowa. Odwrocie puste, 3 fragmenty bibułki oraz fragmenty podklejeń grubszym papierem w 3 narożach (reszta odcięta). Papier w stanie dobrym.
- 011 a "I. E. Gericke, fec: Berol: 1749." c prawa, dół
- 013 a papier b miedzioryt
- 015 a portret (ramka) 25,9 x 14,3 cm ; z opisem, dopiską i sygn. 29,5 x 14,3 cm ; papier 31,4 x 18,5 cm
- 040 a ŁB
Indexes
- ID: A 2474
- Title/Name of object: "Illrmus . Princeps . Dux . Pomer: Samborius . Villis . Iuribus . Libertatibus . Olivam Magnifice Dotavit ."
- Material and production technique: papier miedzioryt