"Illrmus.Princeps.Dux.Pomeranorum.Subislaus.Senior.cum.Primum.Inter.Duces.Fidem.Catholicam.Suscepisset.Hanc Olivam.Ssme.et Individue Trinitati.Gloriosissime.Virgini.Marie.S.Bernardo.Obtulit.et Dedicavit.Ao.Mo.Co.Lxxo."
- Library catalog
- Collection of graphic prints
- Download bibliographic description
Description
- ID: sygn. A 2476b
- Title : "Illrmus.Princeps.Dux.Pomeranorum.Subislaus.Senior.cum.Primum.Inter.Duces.Fidem.Catholicam.Suscepisset.Hanc Olivam.Ssme.et Individue Trinitati.Gloriosissime.Virgini.Marie.S.Bernardo.Obtulit.et Dedicavit.Ao.Mo.Co.Lxxo."
- Content: Graficzne przedstawienie Sobiesława I (ca1130-ca1177/1179) jako fundatora. Scena w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, dopiską i z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej, dopiską powyżej. Odbita na papierze czerpanym. Pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Johanna Ernsta Gericke (1720-post1769), sygnowana, wykonana w Berlinie, datowana przez autora na rok 1749. Scena fundatorska, ukazująca Sobiesława I gdańskiego (Subislaus) (ca1130-ca1177/1179), namiestnika Pomorza Gdańskiego, pierwszego historycznego Sobiesławica, jako fundatora klasztoru oliwskiego, w stroju książęcym, wobec Maryi z Dzieciątkiem i św. Bernarda, w pionowy prostokąt, w kompozycji obramionej, opisanej, sygnowanej. Scena przedstawia fundatora we wnętrzu, na klęczkach, z modelem opactwa, powierzającego je Matce Boskiej z dziecięcym Chrystusem, zstępującej z obłoków, ze św. Bernardem z Clairvaux wśród obłoków w tle, wszystko pod promieniejącym tetragramem. Mężczyzna ukazany w całej postaci, jako klęczący, od tyłu, en trois quarts, swym prawym polikiem i ręką do widza, twarz bliska ujęciu profilowemu. Wiek podeszły. Spiczasty nos, małe ucho. Siwy wąs, przechodzący płynnie w takąż brodę, długą. Nad czołem łysina, z tyłu głowy siwe włosy, średniej długości, lekko faliste, zaczesane w tył. Głowa bez nakrycia, uniesiona, wzrok skierowany ukośnie: w prawo, ku górze, na Madonnę. Postać otula długi płaszcz, z jasnego wzorzystego materiału, podszyty futrem gronostajowym, ono też na pasie barkowym. Tam dekoracyjny łańcuch (fragment). Spodnia szata widoczna jedynie na rękawie prawej ręki, prosta, jasna, długa do nadgrastka. W wyciągniętych rękach spory i szczegółowy model opactwa, o licznych bryłach i trzech wieżach, podtrzymywany dłonią prawą, prezentowany lewą, o palcach wyciągniętych ku Maryi. Postać klęczy we wnętrzu, na kwadratowej posadzce, na której, obok niej, książęcy kołpak z gronostaja oraz oprawna księga. Z lewej za postacią naroże ściany z pilastrem. Od góry do wnętrza wdzierają się obłoki, wypełniając około pół sceny po przekątnej (prawa, góra). Z prawej zawisają nisko nad posadzką, na nich trzy główki cherubinów ze skrzydełkami. Ponad nimi, zasiadająca na wyższej partii chmur, Madonna z Dzieciątkiem. Na jej głowie nieduża korona zamknięta, włosy długie, na braki, ubrana w długą jasną szatę w motyw kwiatów. Na jej kolanach dziecięcy Jezus, o kręconych, puszyste włosa, nie ubrany, jedynie przepasany jasną, drapowaną tkaniną w pół. Oboje nachylają się ku fundatorowi, wyciągając do niego ręce, z wyjątkiem lewej ręki Marii, podtrzymującej Dzieciątko. Górna partia obłoków, opromieniona od góry, układa się w półkole. Z lewej strony wychyla się półpostać św. Bernarda, bez atrybutów, w habicie, z nimbem. Ze złożonymi rękoma patrzy w dół na ofiarodawcę. W środku górnego półkola hebrajski tetragram, oznaczający Boga, otoczony jasnym (bez szrafowania) owalem, wybiegające z którego promienie (cienkie linie) wypełniają przestrzeń ponad chmurami, a światło oświetla całą scenę. Kompozycja w pionowy prostokąt, ujęta obramieniem z dwu linii: cienkiej wewnątrz i mocno pogrubionej na zewnątrz. Poniżej rytowana inskrypcja, w języku łacińskim, w pięciu wersach, wersalikami: "ILLRMUS.PRINCEPS.DUX.POMERANORUM. SUBISLAUS.SENIOR. CUM.PRIMUM.INTER.DUCES.FIDEM.CATHOLICAM.SUSCEPISSET. HANC OLIVAM.SSME.ET INDIVIDUE TRINITATI.GLORIOSISSIME.VIRGINI.MARIE. S.BERNARDO.OBTULIT.ET DEDICAVIT.Ao.Mo.Co.LXXo.". Tuż pod nią, z prawej, nieduża sygnatura: "I. E. Gericke sculps: Berol: 1749.". Ponad obramieniem kompozycji, u góry z lewej, rytowana dopiska dotycząca przeznaczenia: "ad prooem: Tomi 11. No: 1.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, niegrubego, przyciętego z pozostawieniem marginesów w stosunku do kompozycji (z wyjątkiem dołu). Odcisk płyty średnio widoczny, miejscami dobrze, miejscami niewidoczny. Odwrocie puste, fragmenty bibułki wzdłuż prawej krawędzi, fragmenty podklejeń w narożach. Papier w stanie dobrym.
- Authors ID: "I. E. Gericke sculps: Berol: 1749." prawa, dół
- Inscriptions : "ILLRMUS.PRINCEPS.DUX.POMERANORUM. SUBISLAUS.SENIOR. CUM.PRIMUM.INTER.DUCES.FIDEM.CATHOLICAM.SUSCEPISSET. HANC OLIVAM.SSME.ET INDIVIDUE TRINITATI.GLORIOSISSIME.VIRGINI.MARIE. S.BERNARDO.OBTULIT.ET DEDICAVIT.Ao.Mo.Co.LXXo."
- Material and production technique: papier miedzioryt
- Dimensions: portret (ramka) 25,9 x 19,0 cm ; kompozycja z opisem, dopiską i sygn. 29,8 x 19,0 cm ; odcisk płyty ca20,1 x 29,7 cm ; papier 30,1 x 20,7 cm
MARC
- 002 a sygn. A 2476b
- 004 a "Illrmus.Princeps.Dux.Pomeranorum.Subislaus.Senior.cum.Primum.Inter.Duces.Fidem.Catholicam.Suscepisset.Hanc Olivam.Ssme.et Individue Trinitati.Gloriosissime.Virgini.Marie.S.Bernardo.Obtulit.et Dedicavit.Ao.Mo.Co.Lxxo."
- 009 a Graficzne przedstawienie Sobiesława I (ca1130-ca1177/1179) jako fundatora. Scena w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, dopiską i z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej, dopiską powyżej. Odbita na papierze czerpanym. Pochodząca z/przeznaczona do druku. Autorstwa Johanna Ernsta Gericke (1720-post1769), sygnowana, wykonana w Berlinie, datowana przez autora na rok 1749. Scena fundatorska, ukazująca Sobiesława I gdańskiego (Subislaus) (ca1130-ca1177/1179), namiestnika Pomorza Gdańskiego, pierwszego historycznego Sobiesławica, jako fundatora klasztoru oliwskiego, w stroju książęcym, wobec Maryi z Dzieciątkiem i św. Bernarda, w pionowy prostokąt, w kompozycji obramionej, opisanej, sygnowanej. Scena przedstawia fundatora we wnętrzu, na klęczkach, z modelem opactwa, powierzającego je Matce Boskiej z dziecięcym Chrystusem, zstępującej z obłoków, ze św. Bernardem z Clairvaux wśród obłoków w tle, wszystko pod promieniejącym tetragramem. Mężczyzna ukazany w całej postaci, jako klęczący, od tyłu, en trois quarts, swym prawym polikiem i ręką do widza, twarz bliska ujęciu profilowemu. Wiek podeszły. Spiczasty nos, małe ucho. Siwy wąs, przechodzący płynnie w takąż brodę, długą. Nad czołem łysina, z tyłu głowy siwe włosy, średniej długości, lekko faliste, zaczesane w tył. Głowa bez nakrycia, uniesiona, wzrok skierowany ukośnie: w prawo, ku górze, na Madonnę. Postać otula długi płaszcz, z jasnego wzorzystego materiału, podszyty futrem gronostajowym, ono też na pasie barkowym. Tam dekoracyjny łańcuch (fragment). Spodnia szata widoczna jedynie na rękawie prawej ręki, prosta, jasna, długa do nadgrastka. W wyciągniętych rękach spory i szczegółowy model opactwa, o licznych bryłach i trzech wieżach, podtrzymywany dłonią prawą, prezentowany lewą, o palcach wyciągniętych ku Maryi. Postać klęczy we wnętrzu, na kwadratowej posadzce, na której, obok niej, książęcy kołpak z gronostaja oraz oprawna księga. Z lewej za postacią naroże ściany z pilastrem. Od góry do wnętrza wdzierają się obłoki, wypełniając około pół sceny po przekątnej (prawa, góra). Z prawej zawisają nisko nad posadzką, na nich trzy główki cherubinów ze skrzydełkami. Ponad nimi, zasiadająca na wyższej partii chmur, Madonna z Dzieciątkiem. Na jej głowie nieduża korona zamknięta, włosy długie, na braki, ubrana w długą jasną szatę w motyw kwiatów. Na jej kolanach dziecięcy Jezus, o kręconych, puszyste włosa, nie ubrany, jedynie przepasany jasną, drapowaną tkaniną w pół. Oboje nachylają się ku fundatorowi, wyciągając do niego ręce, z wyjątkiem lewej ręki Marii, podtrzymującej Dzieciątko. Górna partia obłoków, opromieniona od góry, układa się w półkole. Z lewej strony wychyla się półpostać św. Bernarda, bez atrybutów, w habicie, z nimbem. Ze złożonymi rękoma patrzy w dół na ofiarodawcę. W środku górnego półkola hebrajski tetragram, oznaczający Boga, otoczony jasnym (bez szrafowania) owalem, wybiegające z którego promienie (cienkie linie) wypełniają przestrzeń ponad chmurami, a światło oświetla całą scenę. Kompozycja w pionowy prostokąt, ujęta obramieniem z dwu linii: cienkiej wewnątrz i mocno pogrubionej na zewnątrz. Poniżej rytowana inskrypcja, w języku łacińskim, w pięciu wersach, wersalikami: "ILLRMUS.PRINCEPS.DUX.POMERANORUM. | SUBISLAUS.SENIOR. | CUM.PRIMUM.INTER.DUCES.FIDEM.CATHOLICAM.SUSCEPISSET. | HANC OLIVAM.SSME.ET INDIVIDUE TRINITATI.GLORIOSISSIME.VIRGINI.MARIE. | S.BERNARDO.OBTULIT.ET DEDICAVIT.Ao.Mo.Co.LXXo.". Tuż pod nią, z prawej, nieduża sygnatura: "I. E. Gericke sculps: Berol: 1749.". Ponad obramieniem kompozycji, u góry z lewej, rytowana dopiska dotycząca przeznaczenia: "ad prooem: Tomi 11. No: 1.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, niegrubego, przyciętego z pozostawieniem marginesów w stosunku do kompozycji (z wyjątkiem dołu). Odcisk płyty średnio widoczny, miejscami dobrze, miejscami niewidoczny. Odwrocie puste, fragmenty bibułki wzdłuż prawej krawędzi, fragmenty podklejeń w narożach. Papier w stanie dobrym.
- 010 a "I. E. Gericke sculps: Berol: 1749." c prawa, dół
- 011 a "ILLRMUS.PRINCEPS.DUX.POMERANORUM. | SUBISLAUS.SENIOR. | CUM.PRIMUM.INTER.DUCES.FIDEM.CATHOLICAM.SUSCEPISSET. | HANC OLIVAM.SSME.ET INDIVIDUE TRINITATI.GLORIOSISSIME.VIRGINI.MARIE. | S.BERNARDO.OBTULIT.ET DEDICAVIT.Ao.Mo.Co.LXXo."
- 013 a papier b miedzioryt
- 015 a portret (ramka) 25,9 x 19,0 cm ; kompozycja z opisem, dopiską i sygn. 29,8 x 19,0 cm ; odcisk płyty ca20,1 x 29,7 cm ; papier 30,1 x 20,7 cm
- 040 a ŁB
Indexes
- ID: sygn. A 2476b
- Title/Name of object: "Illrmus.Princeps.Dux.Pomeranorum.Subislaus.Senior.cum.Primum.Inter.Duces.Fidem.Catholicam.Suscepisset.Hanc Olivam.Ssme.et Individue Trinitati.Gloriosissime.Virgini.Marie.S.Bernardo.Obtulit.et Dedicavit.Ao.Mo.Co.Lxxo."
- Material and production technique: papier miedzioryt