"Zaięcie Odwachu głownego i zawieszenie Orła." [w Krakowie]
- Library catalog
- Collection of graphic prints
- Download bibliographic description
Description
- ID: A 2547
- Title : "Zaięcie Odwachu głownego i zawieszenie Orła." [w Krakowie]
- Content: Graficzne przedstawienie sceny historycznej wieszania orła polskiego na Odwachu w Krakowie. Scena w przestrzeni miejskiej, w poziomy prostokąt, z obramieniem, z opisem, z sygnaturami. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w poziomy prostokąt, z opisem poniżej. Odbita na papierze. Nieznanego przeznaczenia. Autorstwa Sebastiana Langer (1772-1841), na podstawie rysunku Michała Stachowicza (1768-1825), sygnowana, niedatowana. Zapewne z końca pierwszej ćwierci XIX wieku. Weduta ze sceną historyczną, dziejącą się na Rynku Głównym w Krakowie, widziana od południowego zachodu (punkt zbliżony do okien Kamienicy "Pod Kruki"). Pośrodku kompleks zabudowy ratusza z wieżą i odwachem, z prawej Sukiennice, z lewej zachodnia pierzeja rynku. On sam wypełniony szeregami wojska i tłumami mieszkańców. Wyżej niebo z promieniami słońca. Całość w poziomy prostokąt, obramiony, sygnowany i opisany poniżej. Pierwszy plan, wprowadzający, to spora ilość pojedynczych postaci, tak cywilów jak i wojskowych, w różnych pozach i zajęciach. Między nimi karabiny ułożone w charakterystyczne "stosy". Drugi plan to tafla rynku, zapełniona rządami równo ustawionych wojsk pieszych i konnych, sporą liczbą cywili oraz pojedynczymi żołnierzami na koniach, zapewne wyższymi rangą. Z prawej pojednyczy budynek, kamienica, z lewej - w skrócie perspektywicznym - zabudowa zachodniej pierzei rynku, z rozpoznawalnym Pałacem "Pod Baranami" (przy krawędzi). Plan trzeci to główne miesjce tytułowej akcji z najbardziej rozpoznawalnymi budynkami rynku - pośrodku kompleksem zabudowy Ratusza, z zachowaną do dziś wysoką wieżą i tytułowym - a nieistniejącym już - Odwachem oraz charakterystyczną bryła Sukiennic z dobudówkami. Niewielki budynek Odwachu, z dachem łamanym, tympanonem i sześcioma arkadami, przesłonięty u dołu szpalerem piechurów na baczność, jest miejscem głównej akcji. Po dostawionych do typanonu dwóch drabinach wspina się dwóch ludzi, unoszących orła na owalnym medalionie, dwu innych asystuje (symetrycznie) z dachu. Czwarty plan stanowią fragmenty zabudowy tła: końcówka pierzei zachodniej i niewielki fragment północnej (z lewej), wyższa wieża, Hejnalica, Kościoła Mariackiego, widoczna ponad attyką Sukiennic, oraz niewielki fragment dalszej zabudowy z prawej (między Sukiennicami a kamienicą) (być może bryła kościoła św. Barbary). Linia horyzontu, nieco niespójna, przebiega mniej więcej w połowie wysokości kompozycji. Górną jej część, ponad opisaną zabudową, wypełnia niebo, pokryte w lewej połowie zarysami licznych chmur, z prawej czyste, przeszyte promieniami wschodzącego słońca, dobiegającymi spoza ram przedstawienia, zza kamienicy z prawej. Światło istotnie z prawej strony, lekko z góry. Całość kompozycji w poziomy prostokąt, opisana delikatną linią po krawędzi oraz drugą, pogrubioną, tuż obok. Bezpośrednio pod obramieniem, przy dwóch narożach, sygnatury: "Mich. Stachowicz inv. et del." (z lewej) oraz "Langer sc." (z prawej). Niżej, pośrodku, rytowany opis, w języku polskim, w jednym wersie: "Zaięcie Odwachu głownego i zawieszenie Orła.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, grubszego, wtórnie przyciętego z pozostawieniem marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty widoczny częściowo: prawa i lewa krawędź, pozostałe odcięte. Odwrocie puste, podklejenie dwoma bibułkami wzdłuż prawej krawędzi. Papier w stanie dobrym.
- Authors ID:
- "Mich. Stachowicz inv. et del." lewa, dół
- "Langer sc." prawa, dół
- Inscriptions : "Zaięcie Odwachu głownego i zawieszenie Orła." środek, dół
- Material and production technique: papier miedzioryt
- Dimensions: ramka 8,6 x 13,7 cm ; kompozycja z opisem i sygn. 9,6 x 13,7 cm ; odcisk płyty 10,6* x 15,6 cm ; papier 10,6 x 15,9 cm
MARC
- 002 a A 2547
- 004 a "Zaięcie Odwachu głownego i zawieszenie Orła." [w Krakowie]
- 009 a Graficzne przedstawienie sceny historycznej wieszania orła polskiego na Odwachu w Krakowie. Scena w przestrzeni miejskiej, w poziomy prostokąt, z obramieniem, z opisem, z sygnaturami. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w poziomy prostokąt, z opisem poniżej. Odbita na papierze. Nieznanego przeznaczenia. Autorstwa Sebastiana Langer (1772-1841), na podstawie rysunku Michała Stachowicza (1768-1825), sygnowana, niedatowana. Zapewne z końca pierwszej ćwierci XIX wieku. Weduta ze sceną historyczną, dziejącą się na Rynku Głównym w Krakowie, widziana od południowego zachodu (punkt zbliżony do okien Kamienicy "Pod Kruki"). Pośrodku kompleks zabudowy ratusza z wieżą i odwachem, z prawej Sukiennice, z lewej zachodnia pierzeja rynku. On sam wypełniony szeregami wojska i tłumami mieszkańców. Wyżej niebo z promieniami słońca. Całość w poziomy prostokąt, obramiony, sygnowany i opisany poniżej. Pierwszy plan, wprowadzający, to spora ilość pojedynczych postaci, tak cywilów jak i wojskowych, w różnych pozach i zajęciach. Między nimi karabiny ułożone w charakterystyczne "stosy". Drugi plan to tafla rynku, zapełniona rządami równo ustawionych wojsk pieszych i konnych, sporą liczbą cywili oraz pojedynczymi żołnierzami na koniach, zapewne wyższymi rangą. Z prawej pojednyczy budynek, kamienica, z lewej - w skrócie perspektywicznym - zabudowa zachodniej pierzei rynku, z rozpoznawalnym Pałacem "Pod Baranami" (przy krawędzi). Plan trzeci to główne miesjce tytułowej akcji z najbardziej rozpoznawalnymi budynkami rynku - pośrodku kompleksem zabudowy Ratusza, z zachowaną do dziś wysoką wieżą i tytułowym - a nieistniejącym już - Odwachem oraz charakterystyczną bryła Sukiennic z dobudówkami. Niewielki budynek Odwachu, z dachem łamanym, tympanonem i sześcioma arkadami, przesłonięty u dołu szpalerem piechurów na baczność, jest miejscem głównej akcji. Po dostawionych do typanonu dwóch drabinach wspina się dwóch ludzi, unoszących orła na owalnym medalionie, dwu innych asystuje (symetrycznie) z dachu. Czwarty plan stanowią fragmenty zabudowy tła: końcówka pierzei zachodniej i niewielki fragment północnej (z lewej), wyższa wieża, Hejnalica, Kościoła Mariackiego, widoczna ponad attyką Sukiennic, oraz niewielki fragment dalszej zabudowy z prawej (między Sukiennicami a kamienicą) (być może bryła kościoła św. Barbary). Linia horyzontu, nieco niespójna, przebiega mniej więcej w połowie wysokości kompozycji. Górną jej część, ponad opisaną zabudową, wypełnia niebo, pokryte w lewej połowie zarysami licznych chmur, z prawej czyste, przeszyte promieniami wschodzącego słońca, dobiegającymi spoza ram przedstawienia, zza kamienicy z prawej. Światło istotnie z prawej strony, lekko z góry. Całość kompozycji w poziomy prostokąt, opisana delikatną linią po krawędzi oraz drugą, pogrubioną, tuż obok. Bezpośrednio pod obramieniem, przy dwóch narożach, sygnatury: "Mich. Stachowicz inv. et del." (z lewej) oraz "Langer sc." (z prawej). Niżej, pośrodku, rytowany opis, w języku polskim, w jednym wersie: "Zaięcie Odwachu głownego i zawieszenie Orła.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, grubszego, wtórnie przyciętego z pozostawieniem marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty widoczny częściowo: prawa i lewa krawędź, pozostałe odcięte. Odwrocie puste, podklejenie dwoma bibułkami wzdłuż prawej krawędzi. Papier w stanie dobrym.
- 010 a "Mich. Stachowicz inv. et del." c lewa, dół
- 010 a "Langer sc." c prawa, dół
- 011 a "Zaięcie Odwachu głownego i zawieszenie Orła." c środek, dół
- 013 a papier b miedzioryt
- 015 a ramka 8,6 x 13,7 cm ; kompozycja z opisem i sygn. 9,6 x 13,7 cm ; odcisk płyty 10,6* x 15,6 cm ; papier 10,6 x 15,9 cm
- 040 a ŁB
Indexes
- ID: A 2547
- Title/Name of object: "Zaięcie Odwachu głownego i zawieszenie Orła." [w Krakowie]
- Material and production technique: papier miedzioryt