"Galerie gothique à Willanow." / "Galeria gótica en Villanov."

Library catalog
Collection of graphic prints
Download bibliographic description

Description

  • ID: A 2580
  • Title : "Galerie gothique à Willanow." / "Galeria gótica en Villanov."
  • Content: Graficzne przedstawienie widoku na Galerię Gotycką przy Pałacu w Wilanowie. Widok w kształt poziomego prostokąta, z obramieniem, z opisem, z dopiskami i sygnaturami. Rycina wykonana techniką stalorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem w poziomy prostokąt, z opisem i dopiskami. Odbita na papierze. Przeznaczona do/pochodząca z druku. Niewyjawionego autorstwa, z warsztatu pod kierunkiem Augustina Françoisa Lemaître (1797-1870), na podstawie rysunku Vormser (brak imienia i dalszych danych), niesygnowana, z informacją o kierowniku i rysowniku, niedatowana. Z końca pierwszej połowy XIX wieku. Weduta ukazująca z ukosa (en trois quarts) budynek Galerii Gotyckiej, przylegającej do pałacu królewskiego w Wilanowie (obecnie w Warszawie), z drobnym sztafarzem oraz elementami pejzażu. Widok w poziomy prostokąt. Budynek istniejący - jako część założenia pałacowego - do dziś, jednak znacząco przebudowany. Galeria powstała na polecenie Stanisława Kostki Potockiego, wybudowana 1802, według projektu Christiana Piotra Aignera, w stylu neogotyckim, w charakterze sztucznej półruiny, jako północne skrzydło pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Pełniła funkcję ekspozycji, należących do fundatora, zbiorów malarstwa europejskiego XVII i XVIII wieku. Przekształcona całkowicie w poł. XIX wieku przez Franciszka Marię Lanci na styl neorenesansowy - w tej formie przetrwała do dziś. Widok od północnego zachodu, od ogrodu, na Galerię Gotycką, ukazaną z ukosa, en trois quarts. Z lewej fragment pejzażu (parku). Na pierwszym planie, wprowadzającym, z lewej niewielkie zarośla, w reszcie otwarta przestrzeń, na której drobny sztafarz - para z dzieckiem (sugerujący monumentalność budowli). Na drugim i trzecim planie budynek galerii, ukazany z ukosa. Na niskiej podmurówce, ze schodami (znów sztafarz), monumentalny kamienny budynek, o jednej wysokiej kondygnacji. Główną część elewacji tworzą ostrołukowe wysokie arkady, po 6 z każdej strony (jak się wydaje), pośrodku zaś ryzalitowy portyk na półkolistym planie. Bliżej widza boczna część budynku, cofnięta o głębokość arkady, trójosiowa, arkad pozbawiona (jedynie z zrysami podziału). Elewacja zamknięta gzymsem i rodzajem attyki. Za i ponad nią wystające w górę elementy architektoniczne - fragmenty, w formie ruin. Z prawej, na przedzie, na podmurówce - nieco zieleni. Z lewej, na trzecim planie - fragment parku: bliżej elewacji płaska powierzchnia ziemi na której pojedyncza, jasna rzeźba figuralna na cokole, dalej od elewacji i w głąb - nieco zieleni, głównie wysokich drzew. Czwarty plan. Ponad elewacją tytułowej galerii (na prawo od portyku), wieża narożna wilanowskiego pałacu, z charakterystycznym hełmem. Widoczna górna kondygnacja z pojedynczymi oknami na elewacjach, oraz hełm o bogatej, zróżnicowanej bryle, z lukarnami, gzymsem, licznymi zwieńczeniami. To silna pionowa dominanta kompozycji, leżąca blisko jej osi. Z lewej, pomiędzy sporymi drzewami parku otwiera się widok na taflę wody Jeziora Wilanowskiego (części założenia). Powyżej całości partia nieba, z bardzo delikatnym szrafowaniem - ponad zabudową i zielenią, wyżej - pusta (pozbawiona szrafowania), na całkiem sporej powierzchni. Horyzont niski, w około 1/4 wysokości kompozycji, licząc od dołu. Światło z lewej strony, z góry, spoza kompozycji, silne, kontrastowe. Całość w poziomy prostokąt, obwiedziony cieniutką linią, następnie (w niedużej odległości) ramką z podwójnej, cienkiej linii. Tuż pod obwódką rytowane sygnatury, bardzo małymi literami: "Vormser del" z lewej oraz "Lemaitre direxit" z prawej. Poniżej rytowany opis - dwie wersje, w dwu językach, w jednej linii. Pośrodku główny - po francusku, italikiem: "Galerie gothique à Willanow.", z prawej - po hiszpańsku: "Galeria gótica en Villanov.". Podobnie - rytowane dopiski ponad ramką: pośrodku francuska: "POLOGNE.", bardziej z prawej hiszpańska: "POLONIA.". Skrajnie z prawej, nad samym narożem - liczba "36". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, niedużej grubości, wtórnie przyciętego (nieco nierówno) z pozostawieniem sporych marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty niewidoczny/odcięty. Przy górnej krawędzi kilka niewielkich perforacji papieru. Odwrocie puste, dwa podklejenia bibułką wzdłuż prawej krawędzi. Papier w stanie średnim: zażółcenia, podniszczenia krawędzi, niewielkie zagniecenia. Grafika pochodzi z pracy pod tytułem Pologne, autorstwa Karola Forstera, polskiego emigranta, wydanej w 1840 r. w Paryżu, jako X tom serii L'Universe Pittoresque. Prócz Galerii Gotyckiej w publikacji jest jeszcze drugi widok Wilanowa: pałacu od strony wjazdu.
  • Authors ID:
    • "Vormser del" lewa, dół
    • "Lemaitre direxit" prawa, dół
  • Inscriptions :
    • "Galerie gothique à Willanow." środek, dół
    • "Galeria gótica en Villanov." prawa, dół
  • Material and production technique: papier staloryt
  • Dimensions: przedstawienie 8,9 x 13,9 cm ; ramka 9,9 x 14,9 cm ; z sygn., opisem i dopiskami 11,2 x 14,9 cm ; papier 14,1 x 22,2 cm

MARC

  • 002 a A 2580
  • 004 a "Galerie gothique à Willanow." / "Galeria gótica en Villanov."
  • 009 a Graficzne przedstawienie widoku na Galerię Gotycką przy Pałacu w Wilanowie. Widok w kształt poziomego prostokąta, z obramieniem, z opisem, z dopiskami i sygnaturami. Rycina wykonana techniką stalorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem w poziomy prostokąt, z opisem i dopiskami. Odbita na papierze. Przeznaczona do/pochodząca z druku. Niewyjawionego autorstwa, z warsztatu pod kierunkiem Augustina Françoisa Lemaître (1797-1870), na podstawie rysunku Vormser (brak imienia i dalszych danych), niesygnowana, z informacją o kierowniku i rysowniku, niedatowana. Z końca pierwszej połowy XIX wieku. Weduta ukazująca z ukosa (en trois quarts) budynek Galerii Gotyckiej, przylegającej do pałacu królewskiego w Wilanowie (obecnie w Warszawie), z drobnym sztafarzem oraz elementami pejzażu. Widok w poziomy prostokąt. Budynek istniejący - jako część założenia pałacowego - do dziś, jednak znacząco przebudowany. Galeria powstała na polecenie Stanisława Kostki Potockiego, wybudowana 1802, według projektu Christiana Piotra Aignera, w stylu neogotyckim, w charakterze sztucznej półruiny, jako północne skrzydło pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Pełniła funkcję ekspozycji, należących do fundatora, zbiorów malarstwa europejskiego XVII i XVIII wieku. Przekształcona całkowicie w poł. XIX wieku przez Franciszka Marię Lanci na styl neorenesansowy - w tej formie przetrwała do dziś. Widok od północnego zachodu, od ogrodu, na Galerię Gotycką, ukazaną z ukosa, en trois quarts. Z lewej fragment pejzażu (parku). Na pierwszym planie, wprowadzającym, z lewej niewielkie zarośla, w reszcie otwarta przestrzeń, na której drobny sztafarz - para z dzieckiem (sugerujący monumentalność budowli). Na drugim i trzecim planie budynek galerii, ukazany z ukosa. Na niskiej podmurówce, ze schodami (znów sztafarz), monumentalny kamienny budynek, o jednej wysokiej kondygnacji. Główną część elewacji tworzą ostrołukowe wysokie arkady, po 6 z każdej strony (jak się wydaje), pośrodku zaś ryzalitowy portyk na półkolistym planie. Bliżej widza boczna część budynku, cofnięta o głębokość arkady, trójosiowa, arkad pozbawiona (jedynie z zrysami podziału). Elewacja zamknięta gzymsem i rodzajem attyki. Za i ponad nią wystające w górę elementy architektoniczne - fragmenty, w formie ruin. Z prawej, na przedzie, na podmurówce - nieco zieleni. Z lewej, na trzecim planie - fragment parku: bliżej elewacji płaska powierzchnia ziemi na której pojedyncza, jasna rzeźba figuralna na cokole, dalej od elewacji i w głąb - nieco zieleni, głównie wysokich drzew. Czwarty plan. Ponad elewacją tytułowej galerii (na prawo od portyku), wieża narożna wilanowskiego pałacu, z charakterystycznym hełmem. Widoczna górna kondygnacja z pojedynczymi oknami na elewacjach, oraz hełm o bogatej, zróżnicowanej bryle, z lukarnami, gzymsem, licznymi zwieńczeniami. To silna pionowa dominanta kompozycji, leżąca blisko jej osi. Z lewej, pomiędzy sporymi drzewami parku otwiera się widok na taflę wody Jeziora Wilanowskiego (części założenia). Powyżej całości partia nieba, z bardzo delikatnym szrafowaniem - ponad zabudową i zielenią, wyżej - pusta (pozbawiona szrafowania), na całkiem sporej powierzchni. Horyzont niski, w około 1/4 wysokości kompozycji, licząc od dołu. Światło z lewej strony, z góry, spoza kompozycji, silne, kontrastowe. Całość w poziomy prostokąt, obwiedziony cieniutką linią, następnie (w niedużej odległości) ramką z podwójnej, cienkiej linii. Tuż pod obwódką rytowane sygnatury, bardzo małymi literami: "Vormser del" z lewej oraz "Lemaitre direxit" z prawej. Poniżej rytowany opis - dwie wersje, w dwu językach, w jednej linii. Pośrodku główny - po francusku, italikiem: "Galerie gothique à Willanow.", z prawej - po hiszpańsku: "Galeria gótica en Villanov.". Podobnie - rytowane dopiski ponad ramką: pośrodku francuska: "POLOGNE.", bardziej z prawej hiszpańska: "POLONIA.". Skrajnie z prawej, nad samym narożem - liczba "36". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, niedużej grubości, wtórnie przyciętego (nieco nierówno) z pozostawieniem sporych marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty niewidoczny/odcięty. Przy górnej krawędzi kilka niewielkich perforacji papieru. Odwrocie puste, dwa podklejenia bibułką wzdłuż prawej krawędzi. Papier w stanie średnim: zażółcenia, podniszczenia krawędzi, niewielkie zagniecenia. Grafika pochodzi z pracy pod tytułem Pologne, autorstwa Karola Forstera, polskiego emigranta, wydanej w 1840 r. w Paryżu, jako X tom serii L'Universe Pittoresque. Prócz Galerii Gotyckiej w publikacji jest jeszcze drugi widok Wilanowa: pałacu od strony wjazdu.
  • 010 a "Vormser del" c lewa, dół
  • 010 a "Lemaitre direxit" c prawa, dół
  • 011 a "Galerie gothique à Willanow." c środek, dół
  • 011 a "Galeria gótica en Villanov." c prawa, dół
  • 013 a papier b staloryt
  • 015 a przedstawienie 8,9 x 13,9 cm ; ramka 9,9 x 14,9 cm ; z sygn., opisem i dopiskami 11,2 x 14,9 cm ; papier 14,1 x 22,2 cm
  • 040 a ŁB

Indexes