"Château de Willanow." / "Sitio de Villanov."

Library catalog
Collection of graphic prints
Download bibliographic description

Description

  • ID: A 2581
  • Title : "Château de Willanow." / "Sitio de Villanov."
  • Content: Graficzne przedstawienie widoku na Pałac w Wilanowie. Widok w kształt poziomego prostokąta, z obramieniem, z opisem, dopiskami, sygnaturami. Rycina wykonana techniką stalorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem w poziomy prostokąt, z opisem i dopiskami. Odbita na papierze. Przeznaczona do/pochodząca z druku. Autorstwa Charlesa de Lalaisse (1811-1863?), na podstawie rysunku Arnoul (brak imienia i dat), (podwójnie) sygnowana, niedatowana. Z końca pierwszej połowy XIX wieku. Weduta ukazująca Pałac w Wilanowie (obecnie w Warszawie), od strony dziedzińca, widziany zza bramy wjazdowej, z drobnym sztafarzem oraz elementami pejzażu. Widok w poziomy prostokąt. Budynek istniejący do dziś, w niemal niezmienionym kształcie. Pałac w Wilanowie - barokowa rezydencja królewska, wybudowana 1681-1696 prawdopodobnie według projektu Tylmana z Gameren, pracami kierował Augustyn Locci, dla króla Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery. Drugie piętro oraz hełmy wież dobudowano 1692-1696, skrzydła boczne 1720-1728 (już za Sieniawskich). Ważnym właścicielem był Stanisław Kostka Potocki, z jego inicjatywy 1805 powstało jedno z pierwszych publicznych muzeów w Polsce. W czasie II wojny wnętrza zrabowano, ogród zniszczono. Po wojnie upaństwowiony, od 1962 dostępny publicznie, od 2004 po renowacji. Siedziba Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Plakatu w Wilanowie. Widok od zachodu na pałac królewski w Wilanowie, w ujęciu niemal frontalnym na elewację zachodnią, w odleglejszym planie. Bliżej brama wjazdowa, ze sztafarzem i elementami pejzażu. Na pierwszym planie, wprowadzającym, przestrzeń przed bramą. Z lewej nieco niewysokich zarośli, obok sztafarz - czworo ludzi, dwie postaci stojące (bardziej eleganckie; rodzice?) i dwie siedzące na ziemi (dzieci?). Pośrodku ziemia, z nieco rozjeżdżonym wozami duktem z prawej, prowadzącym do bramy. Skranie z prawej kilka wysokich drzew, przeciętych krawędzią przedstawienia. Na drugim planie okazała brama w ciągu niewielkiego murku, oddzielającego dziedziniec pałacowy. Bramę, w typie otwartym, stanowią symetryczne elementy: dwa wysokie filary, ubrane w kostium klasyczny (cokół, lizeny, gzyms), położone przy przejeździe, zwieńczone rzeźbami figuralnymi z atrybutami, oraz dwa o połowę niższe, usytuowane na zewnątrz, przypominające cokoły, zwieńczone rzeźbami zwierząt. Filary połączono z cokołami spływami, pod którymi płyciny. Na zewnątrz od bramy niski murek. Przed nim najwyraźniej płytka fosa, ogrodzona niskimi barkierkami. W świetle bramy, już na dziedzińcu (a więc głębiej), dwie postaci. Dopiero na trzecim, i to dość odległym planie, zabudowania pałacu, skontrastowane mocno jasnymi elewacjami z ciemnymi planami poprzedzającymi. Pośrodku skrzydło główne, kilkuczłonowe, po bokach, w skrócie perspektywicznym, oficyny. Monotonię rytmicznych, wieloosiowych elewacji, w klasycznym kostiumie, przerywają: nadbudowane nad partię środkową niewielkie (trzyosiowe) piętro, oraz dwie dwukondygnacyjne wieże narożne, zwieńczone spiczastymi hełmami. Reszta elewacji to powtarzalne obramione otwory okienne, nad którymi niewielkie okienka, całość spięta porządkiem klasycznym, z niedużą attyką nad gzymsem. Wygląd pałacu nie odbiegający zasadniczo od obecnego, jedynie hełmy wież mocno uproszczone, odwzorowanie poprawne. Za bryłą pałacu nieco ciemnej, wysokiej zieleni. Całą górną partię zajmuje niebo, oddane bardzo delikatnym szrafowaniem, odwzorowującym obłoki. Horyzont niski, w około 1/4 wysokości kompozycji (licząc od dołu). Światło z prawej strony, z góry, spoza kompozycji. Całość w poziomy prostokąt, obwiedziona w niedużej odległości ramką z podwójnej, cienkiej linii. Tuż pod obwódką rytowane sygnatury, bardzo małymi literami: "J. Arnoul del" z lewej oraz "Ch. Lalaisse Sc" z prawej. Poniżej rytowany opis - dwie wersje, w dwu językach, w jednej linii. Pośrodku główny - po francusku, italikiem: "Château de Willanow.", z prawej - po hiszpańsku: "Sitio de Villanov.". Podobnie - rytowane dopiski ponad ramką: pośrodku francuska: "POLOGNE.", bardziej z prawej hiszpańska: "POLONIA.". Skrajnie z prawej, nad samym narożem liczba: "35.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, niedużej grubości, wtórnie przyciętego z pozostawieniem sporych marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty niewidoczny/odcięty. Przy górnej krawędzi kilka niewielkich perforacji papieru. Odwrocie puste, z wyjątkiem pojedynczej zapiski odręcznej piórem: "Mieszkanie Sobieskiego". Dwa podklejenia bibułką wzdłuż prawej krawędzi. Papier w stanie średnim: zażółcenia, podniszczenia krawędzi, niewielkie zagniecenia. Grafika pochodzi z pracy pod tytułem Pologne, autorstwa Karola Forstera, polskiego emigranta, wydanej w 1840 r. w Paryżu, jako X tom serii L'Universe Pittoresque. Prócz widoku pałacu w publikacji jest jeszcze drugi widok Wilanowa: na Galerię Gotycką.
  • Authors ID:
    • "J. Arnoul del" lewa, dół
    • "Ch. Lalaisse Sc" prawa, dół
  • Inscriptions :
    • "Château de Willanow." środek, dół
    • "Sitio de Villanov." prawa, dół
  • Material and production technique: papier staloryt
  • Dimensions: widok 9,0 x 14,5 cm ; ramka 10,0 x 15,5 cm ; z sygn, opisem i dopiskami 11,1 x 15,5 cm ; papier 14,0 x 22,1 cm

MARC

  • 002 a A 2581
  • 004 a "Château de Willanow." / "Sitio de Villanov."
  • 009 a Graficzne przedstawienie widoku na Pałac w Wilanowie. Widok w kształt poziomego prostokąta, z obramieniem, z opisem, dopiskami, sygnaturami. Rycina wykonana techniką stalorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem w poziomy prostokąt, z opisem i dopiskami. Odbita na papierze. Przeznaczona do/pochodząca z druku. Autorstwa Charlesa de Lalaisse (1811-1863?), na podstawie rysunku Arnoul (brak imienia i dat), (podwójnie) sygnowana, niedatowana. Z końca pierwszej połowy XIX wieku. Weduta ukazująca Pałac w Wilanowie (obecnie w Warszawie), od strony dziedzińca, widziany zza bramy wjazdowej, z drobnym sztafarzem oraz elementami pejzażu. Widok w poziomy prostokąt. Budynek istniejący do dziś, w niemal niezmienionym kształcie. Pałac w Wilanowie - barokowa rezydencja królewska, wybudowana 1681-1696 prawdopodobnie według projektu Tylmana z Gameren, pracami kierował Augustyn Locci, dla króla Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery. Drugie piętro oraz hełmy wież dobudowano 1692-1696, skrzydła boczne 1720-1728 (już za Sieniawskich). Ważnym właścicielem był Stanisław Kostka Potocki, z jego inicjatywy 1805 powstało jedno z pierwszych publicznych muzeów w Polsce. W czasie II wojny wnętrza zrabowano, ogród zniszczono. Po wojnie upaństwowiony, od 1962 dostępny publicznie, od 2004 po renowacji. Siedziba Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Plakatu w Wilanowie. Widok od zachodu na pałac królewski w Wilanowie, w ujęciu niemal frontalnym na elewację zachodnią, w odleglejszym planie. Bliżej brama wjazdowa, ze sztafarzem i elementami pejzażu. Na pierwszym planie, wprowadzającym, przestrzeń przed bramą. Z lewej nieco niewysokich zarośli, obok sztafarz - czworo ludzi, dwie postaci stojące (bardziej eleganckie; rodzice?) i dwie siedzące na ziemi (dzieci?). Pośrodku ziemia, z nieco rozjeżdżonym wozami duktem z prawej, prowadzącym do bramy. Skranie z prawej kilka wysokich drzew, przeciętych krawędzią przedstawienia. Na drugim planie okazała brama w ciągu niewielkiego murku, oddzielającego dziedziniec pałacowy. Bramę, w typie otwartym, stanowią symetryczne elementy: dwa wysokie filary, ubrane w kostium klasyczny (cokół, lizeny, gzyms), położone przy przejeździe, zwieńczone rzeźbami figuralnymi z atrybutami, oraz dwa o połowę niższe, usytuowane na zewnątrz, przypominające cokoły, zwieńczone rzeźbami zwierząt. Filary połączono z cokołami spływami, pod którymi płyciny. Na zewnątrz od bramy niski murek. Przed nim najwyraźniej płytka fosa, ogrodzona niskimi barkierkami. W świetle bramy, już na dziedzińcu (a więc głębiej), dwie postaci. Dopiero na trzecim, i to dość odległym planie, zabudowania pałacu, skontrastowane mocno jasnymi elewacjami z ciemnymi planami poprzedzającymi. Pośrodku skrzydło główne, kilkuczłonowe, po bokach, w skrócie perspektywicznym, oficyny. Monotonię rytmicznych, wieloosiowych elewacji, w klasycznym kostiumie, przerywają: nadbudowane nad partię środkową niewielkie (trzyosiowe) piętro, oraz dwie dwukondygnacyjne wieże narożne, zwieńczone spiczastymi hełmami. Reszta elewacji to powtarzalne obramione otwory okienne, nad którymi niewielkie okienka, całość spięta porządkiem klasycznym, z niedużą attyką nad gzymsem. Wygląd pałacu nie odbiegający zasadniczo od obecnego, jedynie hełmy wież mocno uproszczone, odwzorowanie poprawne. Za bryłą pałacu nieco ciemnej, wysokiej zieleni. Całą górną partię zajmuje niebo, oddane bardzo delikatnym szrafowaniem, odwzorowującym obłoki. Horyzont niski, w około 1/4 wysokości kompozycji (licząc od dołu). Światło z prawej strony, z góry, spoza kompozycji. Całość w poziomy prostokąt, obwiedziona w niedużej odległości ramką z podwójnej, cienkiej linii. Tuż pod obwódką rytowane sygnatury, bardzo małymi literami: "J. Arnoul del" z lewej oraz "Ch. Lalaisse Sc" z prawej. Poniżej rytowany opis - dwie wersje, w dwu językach, w jednej linii. Pośrodku główny - po francusku, italikiem: "Château de Willanow.", z prawej - po hiszpańsku: "Sitio de Villanov.". Podobnie - rytowane dopiski ponad ramką: pośrodku francuska: "POLOGNE.", bardziej z prawej hiszpańska: "POLONIA.". Skrajnie z prawej, nad samym narożem liczba: "35.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru, niedużej grubości, wtórnie przyciętego z pozostawieniem sporych marginesów w stosunku do kompozycji. Odcisk płyty niewidoczny/odcięty. Przy górnej krawędzi kilka niewielkich perforacji papieru. Odwrocie puste, z wyjątkiem pojedynczej zapiski odręcznej piórem: "Mieszkanie Sobieskiego". Dwa podklejenia bibułką wzdłuż prawej krawędzi. Papier w stanie średnim: zażółcenia, podniszczenia krawędzi, niewielkie zagniecenia. Grafika pochodzi z pracy pod tytułem Pologne, autorstwa Karola Forstera, polskiego emigranta, wydanej w 1840 r. w Paryżu, jako X tom serii L'Universe Pittoresque. Prócz widoku pałacu w publikacji jest jeszcze drugi widok Wilanowa: na Galerię Gotycką.
  • 010 a "J. Arnoul del" c lewa, dół
  • 010 a "Ch. Lalaisse Sc" c prawa, dół
  • 011 a "Château de Willanow." c środek, dół
  • 011 a "Sitio de Villanov." c prawa, dół
  • 013 a papier b staloryt
  • 015 a widok 9,0 x 14,5 cm ; ramka 10,0 x 15,5 cm ; z sygn, opisem i dopiskami 11,1 x 15,5 cm ; papier 14,0 x 22,1 cm
  • 040 a ŁB

Indexes