"Theodorus Koriathovics, Princeps Ruthenus, Dux de Munkacs, et Podoliae Basilianorum ad Munkacs Fundator Anno. 1360."

Library catalog
Collection of graphic prints
Download bibliographic description

Description

  • ID: A 2672
  • Title : "Theodorus Koriathovics, Princeps Ruthenus, Dux de Munkacs, et Podoliae Basilianorum ad Munkacs Fundator Anno. 1360."
  • Content: Graficzne przedstawienie Fiodora (inaczej Teodora) Koriatowicza (zmarłego 1414). Wizerunek w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej. Odbita na papierze czerpanym. Nieznanego przeznaczenia. Autorstwa Jánosa Fülöpa Binder (1736?-1811), sygnowana, niedatowana. Prawdopodobnie z drugiej połowy XVIII wieku. Wizerunek konny w typie portretowym Fiodora (inaczej Teodora) Koriatowicza (?-1414), księcia litewskiego, władcy Hospodarstwa Podolskiego, potem pana zamku Palanka (Zakarpacie), na wspiętym koniu, w zbroi płytowej, z mieczem i tarczą z krzyżem jagiellońskim (Krzyżem Pogoni), w kompozycji w pionowy prostokąt, obramionej, z opisem po łacinie i sygnaturą poniżej. Mężczyzna ukazany w całej postaci jako dosiadający konia. Większość postaci z profilu (swym lewym polikiem i ramieniem do widza), tors jednak en trois quarts. Wiek dojrzały. Twarz bez zarostu, widoczna jedynie w otworze przyłbicy. Wzrok wpatrzony w dal. Włosy nie ukazane. Na głowie przyłbica z otwartą zasłoną, ponad nią jasne, spore pióro. Ubrany w kompletną zbroję płytową - od stóp do głów, z wyjątkiem rękawic, zapewne skórzanych. Widoczne nity oraz delikatne zdobienie na napierśniku. Ręce ukazane: prawa uniesiona, trzyma odwiedziony w tył, ponad głową, miecz; lewa ujmuje lejce (za końcówkę). Do pasa przytroczona pochwa od miecza, opadająca lekko ukośnie w tył, okuta. Na wysokości lewego barku, przed postacią, średniej wielkości tarcza, ukośnie, lekko wydłużona, zamknięta od dołu półkoliście, z wyobrażeniem krzyża jagiellońskiego (Krzyża Pogoni). Postać dosiada wspiętego konia. Pod jeźdźcem rodzaj czapraka: stosunkowo wąska lecz długa tkanina, przerzucona przez konia w poprzek, rozcięta na trzy pasy z frędzlami (zwisające nieco niżej niż nogi księcia). Siodła brak. Na zadzie końskim pasy (rodzaj natylnika i podogonia(?)). Lejce zdobione wycinanym materiałem. Koń pod jeźdźcem ukazany en trois quarts, lekko od tyłu, lewym bokiem do widza, z wyjątkiem łba - en trois quarts od przodu. Wspięty, przednie nogi w górze, tylne na ziemi. Ogon lekko uniesiony, włosie ozdobnie opadające (esowato). Grupa ukazana w namiastce pejzażu: na ciemnej ziemi, pofalowanej, z krawędzią przepaści(?) z lewej. Ponad postacią partia nieba, szrafowana poziomo, z zarysami białych (bez szrafunku) obłoków niżej, ciemnych przy górnej krawędzi (szrafowanie ukośne w kratę). Światło od strony widza, spoza kadru, z lewej, lekko z góry. Kompozycja w pionowy prostokąt, opisana pojedynczą linią po krawędzi oraz drugą, podrubioną, ciut dalej. Niżej rytowany opis, w języku łacińskim, w trzech wersach: "Theodorus Koriathovics, Princeps Ruthenus, Dux de Munkács, et Podoliae Basilianorum ad Munkács Fundator Anno. 1360." (z naleciałościami węgierskimi). Ciut niżej, z prawej, niewielka rytowana sygnatura: "Binder. sc.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, niedużej grubości. Papier wtórnie przycięty (niechlujnie), z pozostawieniem marginesów wobec kompozycji. Odcisk płyty widoczny słabo, fragmentarycznie. Odwrocie puste, z podklejeniem paskiem białej bibułki(?) wzdłuż górnej krawędzi. Widoczny fragment filigranu z koroną (reszta odcięta). Ślady zalania(?), zawilgocenia(?). Papier w stanie średnim.
  • Authors ID: "Binder. sc." prawa, dół
  • Inscriptions : "Theodorus Koriathovics, Princeps Ruthenus, Dux de Munkács, et Podoliae Basilianorum ad Munkács Fundator Anno. 1360." środek, dół
  • Material and production technique: papier miedzioryt
  • Dimensions: przedstawienie (ramka) 14,9 x 11,2 cm ; kompozycja z opisem i sygn. 16,5 x 11,2 cm ; papier 18,5 x 13,7 cm

MARC

  • 002 a A 2672
  • 004 a "Theodorus Koriathovics, Princeps Ruthenus, Dux de Munkacs, et Podoliae Basilianorum ad Munkacs Fundator Anno. 1360."
  • 009 a Graficzne przedstawienie Fiodora (inaczej Teodora) Koriatowicza (zmarłego 1414). Wizerunek w pionowy prostokąt, z obramieniem, z opisem, z sygnaturą. Rycina wykonana techniką miedziorytu. Kompozycja zamknięta, z obramieniem, w pionowy prostokąt, z opisem poniżej. Odbita na papierze czerpanym. Nieznanego przeznaczenia. Autorstwa Jánosa Fülöpa Binder (1736?-1811), sygnowana, niedatowana. Prawdopodobnie z drugiej połowy XVIII wieku. Wizerunek konny w typie portretowym Fiodora (inaczej Teodora) Koriatowicza (?-1414), księcia litewskiego, władcy Hospodarstwa Podolskiego, potem pana zamku Palanka (Zakarpacie), na wspiętym koniu, w zbroi płytowej, z mieczem i tarczą z krzyżem jagiellońskim (Krzyżem Pogoni), w kompozycji w pionowy prostokąt, obramionej, z opisem po łacinie i sygnaturą poniżej. Mężczyzna ukazany w całej postaci jako dosiadający konia. Większość postaci z profilu (swym lewym polikiem i ramieniem do widza), tors jednak en trois quarts. Wiek dojrzały. Twarz bez zarostu, widoczna jedynie w otworze przyłbicy. Wzrok wpatrzony w dal. Włosy nie ukazane. Na głowie przyłbica z otwartą zasłoną, ponad nią jasne, spore pióro. Ubrany w kompletną zbroję płytową - od stóp do głów, z wyjątkiem rękawic, zapewne skórzanych. Widoczne nity oraz delikatne zdobienie na napierśniku. Ręce ukazane: prawa uniesiona, trzyma odwiedziony w tył, ponad głową, miecz; lewa ujmuje lejce (za końcówkę). Do pasa przytroczona pochwa od miecza, opadająca lekko ukośnie w tył, okuta. Na wysokości lewego barku, przed postacią, średniej wielkości tarcza, ukośnie, lekko wydłużona, zamknięta od dołu półkoliście, z wyobrażeniem krzyża jagiellońskiego (Krzyża Pogoni). Postać dosiada wspiętego konia. Pod jeźdźcem rodzaj czapraka: stosunkowo wąska lecz długa tkanina, przerzucona przez konia w poprzek, rozcięta na trzy pasy z frędzlami (zwisające nieco niżej niż nogi księcia). Siodła brak. Na zadzie końskim pasy (rodzaj natylnika i podogonia(?)). Lejce zdobione wycinanym materiałem. Koń pod jeźdźcem ukazany en trois quarts, lekko od tyłu, lewym bokiem do widza, z wyjątkiem łba - en trois quarts od przodu. Wspięty, przednie nogi w górze, tylne na ziemi. Ogon lekko uniesiony, włosie ozdobnie opadające (esowato). Grupa ukazana w namiastce pejzażu: na ciemnej ziemi, pofalowanej, z krawędzią przepaści(?) z lewej. Ponad postacią partia nieba, szrafowana poziomo, z zarysami białych (bez szrafunku) obłoków niżej, ciemnych przy górnej krawędzi (szrafowanie ukośne w kratę). Światło od strony widza, spoza kadru, z lewej, lekko z góry. Kompozycja w pionowy prostokąt, opisana pojedynczą linią po krawędzi oraz drugą, podrubioną, ciut dalej. Niżej rytowany opis, w języku łacińskim, w trzech wersach: "Theodorus Koriathovics, Princeps Ruthenus, Dux | de Munkács, et Podoliae Basilianorum ad Munkács | Fundator Anno. 1360." (z naleciałościami węgierskimi). Ciut niżej, z prawej, niewielka rytowana sygnatura: "Binder. sc.". Rycina odbita na fragmencie arkusza papieru czerpanego, niedużej grubości. Papier wtórnie przycięty (niechlujnie), z pozostawieniem marginesów wobec kompozycji. Odcisk płyty widoczny słabo, fragmentarycznie. Odwrocie puste, z podklejeniem paskiem białej bibułki(?) wzdłuż górnej krawędzi. Widoczny fragment filigranu z koroną (reszta odcięta). Ślady zalania(?), zawilgocenia(?). Papier w stanie średnim.
  • 010 a "Binder. sc." c prawa, dół
  • 011 a "Theodorus Koriathovics, Princeps Ruthenus, Dux | de Munkács, et Podoliae Basilianorum ad Munkács | Fundator Anno. 1360." c środek, dół
  • 013 a papier b miedzioryt
  • 015 a przedstawienie (ramka) 14,9 x 11,2 cm ; kompozycja z opisem i sygn. 16,5 x 11,2 cm ; papier 18,5 x 13,7 cm
  • 040 a ŁB