Cud przy Wronieckiej bramie. Tadeusz Wolniewicz (1897–1939 lub 1877–1945) Sygnatura, inicjały wiązane, u dołu po prawej: "TW" oraz data: "1927"
Description
- Inventory number: DO 0046
- ID: DO II 46
- Title: Cud przy Wronieckiej bramie. Tadeusz Wolniewicz (1897–1939 lub 1877–1945)
- Miejsce: [b. m.] 1927
- Series : Sygnatura, inicjały wiązane, u dołu po prawej: "TW" oraz data: "1927"
- Description: Cud przy Wronieckiej bramie jest ilustracją historii, która miała miejsce w dawnym Poznaniu, w czasach, kiedy to dokonywano egzekucji złoczyńców przez powieszenie poza murami miejskimi. Prowadzony na miejsce stracenia człowiek został zachowany przy życiu dzięki krzyżowi z wizerunkiem ukrzyżowanego Chrystusa, umieszczonemu na bramie wronieckiej, ktory przemowił. Owy moment przedstawił Wolniewicz w swoim dziele. Na pierwszym planie znajduje sie grupa ludzi, która została rozmieszczona w taki sposób, aby nadać scenie głębi. Ciąg postaci otwiera sylwetka kleczącego księdza, usytuowanego profilem do odbiorcy. Jest on umieszczony tuż przy lewym dolnym rogu dzieła. Za nim klęczący skazaniec z rękoma skutymi łańcuchem i wyciągniętymi przed siebie. Jednakże jest on umieszczony bliżej środka kompozycji, zagospodarowanej dla grupy trzech mężczyzn z katem na czele. Owy szereg zamyka człowiek ze zwojami pergaminu w ręce, stojący po prawej stronie tuż obok bramy. Postaci stopniowo cofnięte w głąb przedsatwienia wyznaczyły luk, dzieki ktoremu powstała wolna przestrzeń pozwalajaca na umieszczenie grupy ludzi znajdującej się tuż przy dolnej granicy dzieła. Dwóch mężczyzn ukazanych tyłem oraz młoda kobieta podtrzymująca omdlewające ciało starszej, wytwarzają pewnego rodzaju granicę pomiędzy główną sceną a widzem. W tle za główną grupą znajdują się strażnicy oraz lamentujący i krzyczący tłum ludzi. Nad nimi unoszą się opary lub tuman kurzu. Scenie towarzyszy także oprawa architektoniczna (brama, mury miejskie i fragment kamienicy), będaca kulisami dla przedstawienia. Dzieło utrzymane jest w ciemnej tonacji, z przewagą brązów i szarości. Jedynym jasnym elementem jest żółta poświata bijąca od krzyża umieszczonego na bramie. Promienie padające na skazańca, bledną w miarę oddalania się od krzyża. Postaci ukształtowane są plastycznie za pomocą mocno marszczonych strojów oraz światlocienia. Wszystkie postaci i elementy obrysowane są czarną linią, co podkreśla ostrość i wyrazistość. Jedynie tłum nie jest tak wyraźny, a sylwetki wyodrebniono jedynie poprzez obrys. Dzieło nie jest w najlepszym stanie technicznym, ze względu na materiał, na którym wykonany jest rysunek. Jest to miękki i dość kruszy papier, przez co jego brzegi naddzierają się i zaginają. Widoczne są wzmocnienia brzegów, które byly podklejone, jednakże i to zabezpieczenie ulega zniszczeniu.
- Volume: 1
- Material and production technique: akwarela, papier
- Formal description : Akwarela na papierze.
- Dimensions: 63,5 x 52,5 cm
- Type : Rysunki
Indexes
- ID:
- Title/Name of object: Cud przy Wronieckiej bramie.
- The location: [b. m.]
- Year: 1927
- Material and production technique: akwarela, papier
Copies
To be able to borrow a book, you must have a reader card
- Signature: DO II 46
- Copy location: Migracja