Wskrzeszenie Piotrowina i Matka Boska Dobrej Rady – obraz z feretronu należącego do Cechu Garncarskiego w Mosinie malarz nieokreślony

Library catalog
Muzealia
Download bibliographic description

Description

  • Nr inwentarzowy: MK 04445
  • Sygnatura : MK 4445
  • Tytuł/nazwa : Wskrzeszenie Piotrowina i Matka Boska Dobrej Rady – obraz z feretronu należącego do Cechu Garncarskiego w Mosinie malarz nieokreślony
  • Miejsce : 1873
  • Opis : Obraz podwójny, z przedstawieniem Matki Boskiej Dobrej Rady na awersie i Wskrzeszeniem Piotrowina na rewersie. Dzieciątko Jezus siedzące na kolanach Maryi, zwrócone ku niej w trzech czwartych w lewo. Maria z twarzą zwróconą w trzech czwartych w prawo, ku Jezusowi, sylwetką na wprost. Obydwoje ubrani w różowe, plisowane, długie suknie, z niewielkimi, półowalnymi dekoltami obszytymi złotą lamówką dekorowaną łańcuchem bladozłotych, owalnych ogniw. U dołu lamówka zdobiona arkadkowym ząbkowaniem. Rękaw szaty Marii zakończony cienką, złotą lamówką. Na Jej ramionach ciemnobłękitny płaszcz podbity bladą purpurą, ze złotą lamówką, założony na głowę Marii, z lewą połą okrywającą także prawy bok Dzieciątka Jezus. Twarze Maryi i Jezusa rumiane, z prostymi nosami, różowymi ustami, piwnymi oczami i cienkimi, brązowymi brwiami. Włosy Matki Boskiej w kolorze ciemny blond z przedziałkiem pośrodku, zaczesane nad uchem do tyłu. Włosy Chrystusa w kolorze blond, z niewielką grzywką pośrodku czoła. Maryja obejmująca Dzieciątko lewą ręką, prawą kładąca na jego brzuchu. Dzieciątko obejmujące szyję Matki prawą ręką, z lewą dotykającą jej piersi na wysokości lamówki dekoltu. Tło w ugrach, ciemniejsze w dolnej części pola obrazowego. Na rewersie obraz Wskrzeszenia Piotrowina. Scena rozgrywająca się na tle zielono-żółtych pagórków. Na pierwszym planie, na żółtej trawie po prawej wskrzeszony Piotrowin w pozycji półleżącej, wsparty o stok wzgórza, zwrócony twarzą lewym profilem, sylwetką w trzech czwartych w lewo. Sylwetka postaci szczupła, ze skórą o zielonkawym odcieniu. Twarz z brązową brodą ograniczoną do wąsa i podbródka oraz brązowymi oczami. Na głowie biała szata opadająca za plecami, przełożona przez biodra. Piotrowin opierający lewą rękę o ziemię, prawą wyciągający ku świętemu Stanisławowi. Postać świętego dwukrotnie wyższa od Piotrowina, zwrócona w trzech czwartych w prawo, ubrana w różową kapę sięgającą kolan, ze złotą lamówką, spiętą na piersi złotą, sześciolistną zaponą. Pod kapą biała rokieta sięgająca kolan, obszyta na mankietach i u dołu koronką. Pod rokietą widoczna w partii od kolan w dół błękitna sutanna zapinana na rząd drobnych, niebieskich guzików. Twarz o zielonkawym odcieniu, z zaznaczonym rumieńcem, nos prosty, oczy brązowe. Na głowie różowa tiara biskupa ze złotą lamówką u dołu oraz złotym krzyżykiem na osi. Wokół głowy cienka obręcz aureoli. W lewej ręce złoty pastorał z dwoma pierścieniami pod krzywaśnią w formie stylizowanego liścia akantu. Prawa ręka wzniesiona do błogosławieństwa. W tle na horyzoncie pas błękitnego nieba, ponad którym szeroki pas białych chmur i kolejny, szerszy pas błękitu. W lewym dolnym narożu pola obrazowego napis złotymi literami: „Cech / Garnczarski / w Mosinie. 1873.”. Ponad napisem karłowate, brązowe drzewko z zieloną koroną oraz wystający z ziemi pień podobnego, ułamanego drzewka bez korony.
  • Liczba/objętość : 1
  • Materiał i technika wykonania: płótno olej ; malarstwo olejne na płótnie
  • Opis formalny : Obraz olejny na płótnie.
  • Wymiary : 72,5 x 58,5
  • Proweniencja: stary zasób 1950

Files

_PAN3082.tif (214 MB)

  • Licence: Repository License
  • Availability: Public

_PAN3083.tif (215 MB)

  • Licence: Repository License
  • Availability: Public